Anade ( XIX ) n.2 Fevrâr 2016
Periodic-mensîl
di informazion e culture sul cont de minorance
celtiche
dai
Ladins de Furlanie. Edizion
par cure de associazion “Union Scritôrs Furlans”
Serracchiani-Telesca: graziis di cûr
Naturalmentri
chei di Latisane lu disin par mût di dî
Ospedâl
di Latisane: “E je nassude intant che tal cîl a slusivin i fûcs
di artifizi”. Lu conte cjalantle cu la emozion intai vôi il papà
Emanule. La sô piçule Camilla e je stade la prime nassude in Friûl
tal 2016, juste vincj minût daspò de miezegnot. E je vignude ae lûs
tal pont nassite che la Regjon e à decidût di sierâ, naturalmentri
par sparagnâ. Destin indât al vignarès di dî!
Subite
daûr no rive a scuindi la sô emozion, e la sô sodisfazion, la mari
di Alice, vignude di San Michêl al Taiament a fâ nassi la sô
frutine a Latisane daspò la sierade dal pont nassite dal ospedâl di
Puart, tal daprûf Venit. Ma no je finide achì parcè che simpri a
Latisane aes dôs di gnot al è nassût ancje Tommaso. In fin, simpri
tal ospedâl de Basse, aes trê e mieze daspò misdì e je nassude
Amelia. In sumis un alc e ce di straordenari: ma nol è dal sigûr
bastât co la “biele copie” Serracchiani-Telesca e à decidût
che a Latisane nol varà di lâ a nassi plui nissun, lassant par
chest cont come pont di riferiment par dute la Basse Furlanie
l’ospedâl di Palme.
Al
sarà ricuardât come l’an de mobilitazion. Il passât 2015 al à
segnât il pas inte storie dal ospedâl di Latisane. A vincj agns de
sô definizion di ospedâl di rêt, cu la prime leç di riforme de
sanitât regjonâl, il presidi de Basse ocidentâl si è cjatât al
centri di un vivarôs contrast, par rivâ a salvâ cierts servizis
dal dipartiment materni infantîl. Di une bande la Regjon, che cu la
leç 17 di riordin dal sisteme sanitari e intint taiâ i cussì
clamâts “doplons”, o sei chei servizis che, par un aspiet
economic, ma ancje di personâl disponibil, no podaressin plui jessi
mantignûts su ducj i presidis.
Di
chê altre e je rivade, impreteribil, la mobilitazion popolâr, cun
in teste il comitât “Nassi a Latisane” che nol à pierdût une
ocasion par valorizâ lis ecelencis dal repart, puartant in place la
cualitât e la sigurece dai servizis.
Assembleis
publichis e conseis comunâi si son davueltis un pôc dapardut, cussì
come ats uficiâi fats bogns dai municipis dai contors di Latisane e
mandâts in Regjon. E un continui proponi su la opinion publiche i
numars des presincis, e des nassitis, dai doi presidis di Palme e
Latisane, cun cjapadis di posizion fuartis che ae fin dal Istât a àn
inviâ la reazion dai miedis gjnecologjics di Latisane, che seondâts
de direzion gjenerâl de Aziende sanitarie, a smentivin declarazions
palesementri inventadis.
Ma
la Regjon e à aromai decidût: Latisane e varà di deventâ il
centri des emergjencis-urgjencis, ancje pediatrichis. Dut câs la
vastitât dal teritori dulà che al opare l’ospedâl di Latisane,
par altri a pôcs chilometris di distance dal centri turistic di
Lignan (che d’Istât al po rivâ a une popolazion di dusinte mil
abitants), al rint indispensabil che il presidi si specializi ancje
su lis emergjencis e su lis urgjencis. Par chest a Latisane al sarà
sperimentât il servizi di elisocors noturni, mentri intai spazis dal
ospedâl al sarà rindût operatîf un centri pe assistence primarie
e la vuardie dal miedi pediatriche e sarà ative siet dîs su siet
dilunc la interie de zornade intai mês dal Istât. E reste la
pediatrie ambulatoriâl e la aree di emergjence e varà di jessi in
grât di frontâ ancje lis emergjencis materni infantîls in totâl
sigurece.
Naturalmentri
dutis chestis sigurazions e impromissions ae int di Latisane no
bastin, cussì la bataie par salvâ il “pont nassite”, ma ancje
altris servizis ritignûts fondamentâi e va indenant. Dut nol po sei
rindût a une cuestion di bêçs e di sparagns, co in altris puescj
de Regjon, come a Triest, chescj concets no vegnin mai tirâts in
bal. No si po vê dut, ma no si po nancje rinunziâ a dut parcè che,
in teorie, o vin ducj i stes dirits, che si loghi a For di Sore o pûr
a Palaçûl, a Sacîl o pûr a San Pieri al Nadison.
Intant
che o scrivevin chest articul e je vignude fûr une gnove butade sun
chest fondamentâl argoment. La president de Regjon Serracchiani e à
tirât fûr la propueste, zirade ae Zonte regjonâl dal Venit, di un
pussibil acuardi par tignî viert il pont nassite di Latisane (Friûl)
se al restarà sierât il pont nassite di Puart (Venit). La rispueste
di di là dal Taiament e je rivade imediade, de bande dal stes
president de Regjon, Luca Zaia. “O rispietin fint da pît lis
sieltis programatichis de Regjon Friûl-V.J., ma o ribatin, come che
o vin fat plui voltis, che la Regjon Venit e riten di no podê
rinunziâ al pont nassite presint tal ospedâl di Puart”. Pocjis e
che si tocjin al vignarès di dî, e fin dal zûc. A chest pont la
bataie par “nassi a Latisane” e reste plui che mai vierte parcè
che la int no intint molâ, e a Serracchiani-Telesca no ur disin
graziis une ostie! (tarvos)
Ladins
dal Friûl pag.2 - Fevrâr 2016
DAL
TIMÂF A LA LIVENCE
I
cincuante agns dal “Moviment Friûl”
Storie
di un moviment autonomist che al à disveât il Friûl
Il
“Moviment Friûl” al à 50 agns. Sabide stade 9 di Zenâr al à
juste apont fiestezât l’inovâl dal mieç secul di impegn politic
tal lûc dulà che ai 9 di Zenâr dal 1966 al nassè pe volontât di
une assemblee di ativiscj convocade daspò une rieste di riunions
organizadis alì dal Circul de stampe e alì Palas hotel di vie
Carducci, vuê Ambassador hotel. E achì i autonomiscj si son
tornâts a cjatâ, par ricuardâ lis motivazions e problemis di chê
volte, che par tancj aspiet a son presints ancje vuê, come il
pericul de pierdite de autonomie regjonâl, la disgregazion dal
Friûl storic par colpe des UTI, la creazion de macroregjon dal
“Triveneto”, cu la disparizion di fat nestre identitât, la
mancjance di volontât politiche tal meti in vore ad in plen lis
leçs di tutele de lenghe furlane (LR 29/1997 e LN 482/1999).
I
ultins mês dal 1965 a rapresentin un moment di grande mobilitazion
in Friûl pe rivendicazion de Facoltât di Midisine a Udin. Lis
manifestazions dai students di Novembar e Dicembar indreçadis a
condizionâ il Consei Regjonâl e a blocâ i ats de istituzion e po
dal ricognossiment de bande dal Stât de Facoltât di Midisine a
Triest no otegnin l’esit sperât. Cundut achel la mobilitazion che
si realize si palese come une rivelazion e e segne cence altri un
moment significatîf di cjapade di cussience coletive dai interès
locâi e di identitât furlane che indi fâsi di supuart.
Il
sfuei mensîl “Int Furlane” (che al veve cjapât la volte ae
“Patrie dal Friûl” tal rapresentâ la cjarte stampade par
furlan) al sta naturalmentri daûr cun grande partecipazion aes
fasis de lote saborant ae mobilitazion, al risvei de cussience dai
furlans no dome i zovins, ma ancje i lôr paris, e tal so editoriâl
al scrîf: “I Furlans si movin! Vuê si movin i students
universitaris; doman si movaran i paris dai students. Si movin
finalmentri e si messedin pal lôr interès co i partîts e intai
partîts no si fâs e no si à fat il lôr interès. Cheste grande
agjitazion che e sei benedete, e simpri laudâts i students che si
sbracin pe vere vite dal Friûl. No si trate di sioperâ pe Coree,
ni pal Stât Libar di Triest, ni pal Sud Tirôl, ma pal nestri
fogolâr, pe nestre culture, pe nestre personalitât. La politiche
in cheste facende e je dome chê vere, ven a stâi chê di fâ il
ben dal Friûl. Daspò cinccent agns cheste rivoluzion pacifiche, ma
secont i dirits di nature e aduncje tremende, e je in viaç”.
La
vicende de Universitât e à rindût inmò plui fuarte la critiche
ae classe sorestante furlane ae cuâl “Int Furlane” si jere
indreçade plui voltis riclamantle ae unitât, almancul inte
maiorance, par podê rivâ a vinci lis resistencis triestinis.
L’obietîf de Universitât al è sintût in fats come determinant
pe rinassince complessive dal Friûl, istituint un leam diret tra
cheste istituzion (colegade a un slargjament plui gjenerâl de
istruzion) e la jessude dal sot svilup economic. La delusion e la
sfiducie intai politics, zontade ae cussience des pussibilitâts
daviertis de mobilitazion popolâr, a puartin aduncje un pôcs tra i
plui rapresentatîfs aderents di “Int Furlane” a colegâsi a
chês fuarcis che si stavin batint pe Universitât a Udin. Al ven
cussì decidût di dâ vite a un moviment di opinion, il “Moviment
Friûl”, che si costituìs uficialmentri ai 9 di Zenâr dal 1966.
La rivendicazion de Universitât a Udin e divente in sumis il pont
di agregazion par un moviment, che, si definìs “apartitic” e si
propon come smire “la tutele a ducj i livei e in ducj i setôrs
dai interès dal Friûl”. Lis components che si cjatin adun ator
di chescj obietîfs a son di divierse formazion culturâl e
professionâl e variementri organizadis: il grup dai students
furlans, organizât dai circui universitaris, un pôcs di miedis cun
a cjâf il professôr Cecotto, un pôcs di insegnants e libars
professioniscj, plui di cualchi predi come pre Pieri Londar e Pre
Checo Placerean.
Su
lis pagjinis di “Int Furlane” la nassite dal gnûf moviment e je
anunziade cun grant vivôr e cun cetantis sperancis: “Al è nassût
il Moviment Friûl tiere, tiere furlane, scolte cidine la vôs che e
ven sù dai secui e des lagrimis dai vons. Il Moviment Friûl al à
la uniche intenzion e braure di puartâti come un anel tal dêt.
“Int Furlane” che cun tancj altris furlans di buine volontât, e
à suspirât e lavorât cence padin e cence sflandorosis visions di
glorie pal ben dal Friûl, vuê si sint dabon travanade di gjonde.
Il Friûl si alce in pîts par mert dal Moviment Friûl. “Int
Furlane” si indalegre di chest fat, e e fas auguris, e da la
peraule di continuâ a lavorâ spale a spale cul Moviment Friûl pal
ben dal Friûl”.
Da
une analisi des components che a dan vite al Moviment Friûl, e dai
obietîf prioritaris ai cuâi si smire, al risulte evident che il
grup di fondazion, pûr proponintsi di realizâ un rapuart organic
cuntune plui slargjade base popolâr par dai cussience dai propis
dirits, al propon dut câs une rieste di tematichis e
rivendicazions, inte cui elaborazion e selezion al cjape la volte,
almancul tal in prin, il teme de Universitât. Vadì che e je chê
la rivendicazion “di riclam” ator ae cuâl il moviment si
ricognòs e al môf i siei prins pas. Agregantsi su cheste “bataie”
il moviment al rive par altri a slargjâ la riflession componint
valutazions e istancis plui gjenerâls, determinât a rapresentâ “a
ducj i livei e in ducj i setôrs il Friûl”.
Il
Moviment Friûl, secont “Int Furlane”, al rapresente il strument
politic adat a dâ rispuestis a chês problematichis che il gjornâl
al va di timp sotliniât, lant daûr doi filons che si incrosin: la
incapacitât dai partîts “talians” di fâsi interpretis des
istancis furlanis e la necessitât di une buine aministrazion, fate
di oms plui che di ideologjiis e programs complessîfs. Cussì
secont “Int Furlane”: “Il Moviment Friûl al varès di jessi
un superament dai partîts intes cjossis aministrativis di cjase
nestre, come che si brame che la union de Europe e sei un superament
dai nazionalisims. Un Moviment Friûl fat di bravis personis di
buinis intenzions, di ideis e credos ognun par so cont, ma dulà che
ducj si metin adun dome par fâ, a lôr spesis, un fregul di ben al
Friûl”.
In
conclusion o podin ben dî chê tra il 1965 e i prins mês dal 1966
si à vude une grande stagjon di libertât, di democrazie popolâr,
di voie di scombati e di brame di autonomie pal nestri Friûl. Oms,
ideis, aspirazions che no rivarìn mai a dismenteâ. Podaraial mai
tornâ inmò un timp cussì?
(renzo
balzan)
Ladins
dal Friûl pag.3 – Fevrâr 2016
CRONICHIS
DI CHENTI
CoopCa:
nus reste dome di vaî
La
fin de viere Cooperative e à lassât un grant vueit in Cjargne
Tumieç
– Al vai il cûr. La CoopCa e je stade sierade in maniere
definitive, no esist plui. Al vai il cûr soredut e denant di dut pai
socis che a vevin prestâts i bêçs e pai dipendents, i prins parcè
che a scugnaran gloti dai cuintri colps pesants dome par vê dade
fiducie a cui che al aministrave i lôr bêçs, cussì come che a
vevin fat dilunc la storie de CoopCa i socis di prime. I seconts, une
buine mitât di lôr, si cjataran inte situazion di scugnî cjatâ un
gnûf lavôr, cu la sperance che cui che al à il dovê istituzionâl
ur dedi lôr une man.
Al
vai il cûr, parcè che la storie de CoopCa intindude no come une
aziende, ma come un insiemit di feminis e di oms, e je rivade insom,
e cun jê e je rivade insom la storie di miârs di personis di vuê,
socis e lavoradôrs. La CoopCa e je stade, magari cussì no,
stravuelte cun dams che inmò no si riviju a calcolâ.
La
Cooperative Cjargnele di Consum e nassè tal 1907, cun Riccardo
Spinotti e Vittorio Cella come president e come diretôr. Tal stes an
e vierzè la buteghe di Tumieç e daûr altris cinc sparniçadis inte
mont dal Friûl. I socis a jerin 556, soredut socialiscj o ben dongje
a chestis ideis, co la idee di fonde e jere chê dal socialisim
riformist. Chestis personis e chês che a vignirin daûr a derin vite
ae plui grande realtât de Cooperazion di consum furlane ae cuâl si
zontà ancje chê dal credit, secont il sisteme che i dipuesits dai
socis a fasevin di capitâl par podê slargjâ la ret comerciâl, par
comprâ a presis plui convenients i prodots, par permeti a cui che
nol veve bêçs par paiâ daurman di podê “segnâ sul libret” ce
che al comprave, paiant po ae fin dal an o al rientri des rimessis
dai emigrants. La CoopCa e rapresentave la sigurece sevi par cui che
al partive sevi par cui che al restave. Nancje la prime Vuere Grande
e rivà a sdrumâ la Cooperative, profughe ancje jê (a Bologne) come
miârs e miârs di furlans.
Tornâts
a Tumieç ae fin de vuere, i aministradôrs a forin bogns no dome
di tornâ a
vierzi
lis vieris buteghis, ma fintremai di aumentâ il lôr numar. Dopo vê
dade la adesion (a sorprese) ae federazion fassiste des cooperativis,
la CoopCa e frontà lis duris vicendis de seconde Vuere grande e e
jentrà a fâ part de prime esperience di democrazie daûr vincj agns
di ditature: chê de Republiche Libare de Cjargne.
La
svolte e fo chê dai agns ’80 e de fin dal secul XX, deventant da
cooperative cun finalitâts di solidarietât a une entitât divierse,
une societât che investive in ativitâts imobiliârs, in cetris
comerciâi, tal slargjament dai ponts di vendite, ancje viers la
Basse Furlanie e fûr de Regjon viers il Venit. Al semeave di intuî
une jentrade tal marcjât de libare concorince e pe ricercje dal
profit a discapit de premessis ideâls, forsit ideologjichis tal sens
miôr dal tiermin, che a vevin juste apont puartât indenant i
fondadôrs.
Al
vai il cûr parcè che al ven a mancjâ un pont fêr de economie de
montagne e no dome pe Cjargne, un servizi par cui che al resist inte
economie dai paîs o par cui che al è anziant e cence jutoris di
sorte. Magari cussì no pôc o nuie si podarà fâ. O speri che e
esisti inmò la cussience dal patrimoni storic e culturâl che
l’archivi e i archivis de CoopCa a rapresentin. O speri che lis
istituzions culturâls e politichis no permetin che al vadi
dispierdût dut chest patrimoni, magari proponint al Archivi di Stât
di Udin di cuistâ il materiâl. Miôr al sarès impen che al podès
jentrâ a fâ part de Biblioteche-Archivi Gortani, custodide a
Tumieç.
Une
prionte di contribût e varès di consisti tal studi de bande dai
inteletuâi dal moviment cooperativistic de nestre Regjon, di cheste
straordenarie esperience democratiche, oltri che economiche nassude
dal bas. Un alc pardabon di fûr dal comun par chei timps. Dome cussì
o podarìn fâ in mût che no vegnin dispierdude la ereditât di
miârs di feminis e oms che a àn crodût intun mont miôr, e plui
just. (zuancarli l.
martina)
CoopCa:
buinis gnovis pai socis prestadôrs
Damâr
– Il prometût, e tant spietât anunci al è in fin rivât ai 9 di
Zenâr stât. L’at di liberalitât decidût a so timp de bande di
Coop Nordest – ma po fat propi da Coop Alleanza 3, la holding
nassude di resint de aleance tra la stesse Coop Nordest, Coop
Adriatica e Coop Estense – al è stât confermât cuntun comunicât
uficiâl. Al sarà cussì rifondût, in trê ratis (la prime dentri
il mês di Avrîl cu ven) , circje il 50 par cent (13,5 milions di
euros) des sumis depositade dai socis prestadôrs di CoopCa (27
milions di euros).
La
sume di 13,5 milions cemût che al è stabilît fint dal inizi, e
sarà rindude disponibil da Coop Alleanza 3 in trê ratis: “Pal
2016 dentri il mês di Avrîl cu ven , cuntun impuart pari a 6
milions di euros; tal 2017 a vignaran tornâts 4 milions di euros; la
operazion si sierarà po inte Vierte dal 2018 pai restant 3,5 milions
di euros”. Alc al è alc e nuie nol è nuie al vignarès di dî.
Par
chel che al inten po la situazion de vendite dai negozis e
supermarcjâts, a spietin inmò un compradôr 11 ponts vendite, pai
cuâi il judiç licuidadôr, Paola Cella, al podarès decidi di bandî
une gnove aste. Oltri a chest in pîts al reste il probleme dal
magazen di Damâr: par cumò al semee che e sedi stade fate une
ufierte de bande aziende todescje Aldì. (mdp)
Ladins
dal Friûl pag.4 – Fevrâr 2016
DOCUMENTS
Friûl
plui autonom e Triest par cont so
Propuestis
par un gnûf model istituzionâl de nestre Regjon
Che
lis iniziativis dal senatôr triestin Francesco Russo pro Triest
Citât metropolitane a puedin creâ ancje un ciert malstâ tal so
partît (il Partît Democratic n.d.r.) in Consei regjonâl al è
comprensibil. Soredut in cui che al è seriementri preocupât pe
minacis nazionâls ae specialitât regjonâl. Ma no si po dal sigûr
da tuart a un parlamentâr triestin di fâ il so mistîr. Ce che par
altri al convinç di mancul al è il fat che il Consei regjonâl e
altris istituzions a vebin vude une reazion scuasit di sconzûr sun
chest probleme invezit di frontâlu e dibatilu. Al ven suspietâ che
il probleme nol sedi tant Triest citât metropolitane ma ce indi
vignarès di conseguence vadì, come che justementri al fâs presint
Zuanfranc D’Aronco riclamant Sergio Cecotti, une ristruturazion de
Regjon su dôs grandis centis funzionâls e istituzionâls: Triest e
il Friûl. No dome il president de Provincie di Udin ma ancje
numerôs circui autonomiscj e furlaniscj (oltri che triestins) a àn
di timp in ca assimilade la idee associantle a une gnove, plui clare
e funzionâl definizion de Regjon Friûl Vignesie Julie: di une
bande, juste apont, Triest Citât metropolitane e, di chê altre,
une, clamìnle par cumò “Provincie” autonome dal Friûl. No je,
aduncje, une cjosse gnove. Si indi fevele di timp in ca. Il moment
al po jessi o no jessi favorevul ma si trate di une propueste serie,
di stazâ e su la cuâl misurâsi.
Dal
sigûr a ’nd è des condizions che a laressin denant trat
stabilidis: che si discuti sì di Triest Citât metropolitane ma,
dutun in chel, che si discuti purpûr di chest gnûf Friûl,
intindût, o propon jo, come federazion di teritoris (e achì la
stampe locâl e à dal sigûr une funzion fondamentâl): il Friûl,
in prionte, intindût come furlans (popul furlan) e no dome come
istituzions, che nol stedi sul barcon e cjalâ ma che al partecipi a
chest confront cuntune propie propueste metude al stes livel des
ambizions e des prospetivis di Triest Citât metropolitane.
Par
scomençâ a discuti, o ai di dî intant che, se lis resons dal sì
a son dutis di meti inmò a fûc, lis resons dal no mi semein cetant
debulis: Triest Citât metropolitane (ma, che si vebi di lei, un
diviers asset de Regjon) e sarès une sielte cuintri il
policentrisim regjonâl des Uti (Unions Teritoriâls Intercomunâls
n.d.r.) e e zovarès ae contraposizion (o ae cooperazion) tra Triest
e il rest dal teritori regjonâl.
A
son argoments debui in prin lûc parcè che al è assoludementri vêr
che une Regjon articolade intune citât metropolitane fuarte e in
altris 17 Uti e sarès scuilibrade e no acetabil. Triest e cuistarès
gnovis competencis a difarence dal rest dal teritori che al restarès
incjadenât al model Uti. Il “policentrisim” des Uti (ametût
che si vegni a cjâf dai berdeis al esam denant dal Tar inmò in at)
al vignarès cussì a rapresentâ l’atuâl ecuilibri inte
gjestion dal teritori regjonâl. Ma lis Uti, cemût che o ai vût
mût di scrivi, cence podês e finanziaments vêrs, a son dome un
tentatîf di riorganizazion, in aree plui slargjade, di servizis che
bielzà a esistin. A davuelzin, ven a stâi, compits gjestionâi e
no di svilup. Cubiâ Triest Citât metropolitane di une bande e Uti
di chê altre e sarès une ofese rude pal rest dal teritori
regjonâl. Al deventarès partant inevitabil sevi pensâ a un
infuarciment istituzionâl dal restant teritori regjonâl sevi a
ripensâ completementri la funzion de Regjon che e varès ocupâsi
mancul di teritori e plui di grandis strategjiis e di
internazionalizazion. No esistin dubis, partant, che Triest Citât
metropolitane e intizie un efiet a cjadene che al oblee, in ultime
analisi, propi la Regjon a rinovâ di plante fûr se stesse. Al è
di chest, aduncje, che si sta verementri dibatint.
In
secont lûc Triest Citât metropolitane di une bande e un gnûf
Friûl di chê altre, no saressin, in prionte, par nuie cuintri la
cooperazion infraregjonâl e ancje interregjonâl. Il retôr de
Universitât di Udin Alberto De Toni intune interviste al semee
vualmâ chest riscjio. Ma o vorès sigurâlu. Il puart regjon di lui
stes riclamât inte interviste, al è un concet, strategjic e tecnic
insiemit, creât e elaborât intun resint libri curât di cui che al
scrîf parie a Maurizio Maresca (“Fvg-Europa:
ultima chiamata. Un Porto-Regione tra Mediterraneo e Centro Europa”.
Forum, Udine, 2014)
che si base sul meti al lavôr, intun slargjât procès di
cooperazion economic-teritoriâl, dutis lis economiis dal teritori
ma ancje lis istituzions di chês plui locâls fint al livel
european, superant necessariementri, ma cence pensâ di eliminâju,
confins e podês aministratîfs comunâi, provinciâi, regjonâi e
ancje nazionâi. Il puart regjonâl al è, aduncje, se mai, propi un
grant esempli di federazion teritoriâl che e domande fuarts procès
di cooperazion tra ents e istituzions diviersis ma fuartementri
autonomis e une vore validis dal pont di viste strategjic e
operatîf.
O
crôt , in fin, che il Friûl nol vebi di vê pôre di Triest Citât
metropolitane ancje par resons plui profondis. Il “model Friûl”
nassût de ricostruzion – che si larà a celebrâ in chest 2016 ae
ocasion dal inovâl dal cuarantesim dal taramot -, al è un grant
model di sussidiarietât dal teritori (verticâl e orizontâl), di
vision strategjiche, di autonomie operative e partecipazion dal bas.
Magari cussì no, chel model, cemût che o sosten di timp in ca e
che, o documentarai intun libri che o stoi scrivint, al è, di agns
in ca, in fuarte crisi. Une prime cjosse di fâ pal cuarantesim al
è, aduncje, chel di tornâ a studiâlu par rilançâlu e no fuscâlu
inmò di plui. Un Friûl che al recuperi chel spirt e chês fondis
concetuâls e operativis nol po sintîsi menaçât di Triest Citât
metropolitane, ma se mai, saborât inte sô funzion uniche e
storichementri fondade, di salvaguardie e promozion di diviersitât,
autonomie, identitât e capacitâts locâls di fâ e di cooperâ. Al
Friûl, partant, tal segn de specialitât regjonâl ma ancje di chel
so model di tornâ a rigenerâ, il compit di prospetâ une plui
slargjade sintesi strategjiche tal dibatiment che al è daûr a
davuelzisi. (alessandro
fabbro - professôr associât di tecniche e planificazion
urbanistiche alì de Universitât di Udin – test tirât fûr dal
“Messaggero Veneto” dai 24 Setembar 2015 e voltât par cure de
redazion)
Ladins
dal Friûl pag.5 – Fevrâr 2016
JOSEF
MARCHET: I GRANCJ OMS DAL FRIÛL
Zuan
Candido: autôr dai “Commentarii Aquileienses”
E
protagonist disfortunât des vicendis dai Çambarlans e Strumîrs
Ben
pôc nus riferissin i vieris racueidôrs di memoriis biografichis
sul cont dal storic Zuan Candido: forsit parcè che la sô no fo une
esistence movimentade, ni ricje di vicendis di cui sa ce grande
impuartance.
La
nobil famee dai Siôrs di Luserià (daprûf Tresesin), ae cuâl al
apartignive il Candido, e jere inmò siore tal secul XV; ma il
domini venezian al stave butant jù i prejudizis aristocratics che a
vevin tignude lontane la nobiltât des comuns professions e dai
studis. Zuan, fi di Nucolau Candido, nassût a Udin inte mitât dal
Cuatricent, al fo cussì mandât a scuele: prime inte citât di
nassince, dulà che a chel timp a jerin maestris celebrâts il
venezian Sabellico e il vicentin Quinto Emiliano Cimbriaco; po al
studi (universitât) di Padue, dulà che al cuistà la lauree in
utroque jure: e
dut chest al nestri Zuan dal sigûr no i disconvignive.
Tornât
in Friûl viers il 1475, si dedicà ae profession di nodâr, e il
contemporani Belloni nus sigure che lu fasè cuntune buine riessude:
dal rest no vin altris testemoneancis di cheste sô ativitât, che
al davuelzè fint al prin deceni dal secul daspò. Al è di scrupulâ
che dilunc dute cheste dade di timp che al varà scomençât a
passionâsi aes vicendis storichis de nestre Patrie e a racueilis,
intai archivis publics che l’esercizi de profession i dave la
pussibilitât di consultâ, tirant fûr cussì dâts, informazions,
cronichis e acjadiments di prime impuartance. Ma po prime che di
chest materiâl al pensàs di zovâsi par un lavôr di sintesi, a
vignirin a discjolilu, pal tant che al semee, vicendis di altri
gjenar.
Za
intai ultins agns dal secul XV si lave palesant in Friûl e soredut
a Udin chê division politiche-sociâl, tra la viere aristocrazie
feudâl, che il domini venezian al stave metint de bande, e la
borghesie citadine cun a cjâf i nobii Savorgnans, che e je ben
cognossude dai storics sot il non des dôs fazions dai Strumîrs e
dai Çambarlans. Il fat che il partît dai Çambarlans al ves a cjâf
i Savorgnans, al à puartât a pensâ che in dute cheste vicende
Vignesie e ves, in fonts, plui di cualchi interès: naturalmentri in
favôr dal partît borghês e pal tramit dai Savorgnans. Dut chest
al fâs crodi che il Zuan Candido, come un so parint Zuanbatiste, al
vebi dade la sô adesion al partît dai Strumîrs. Il contrast par
cualchi an di manifestà dome in piçulis barufis di place, ma po al
sclopà in dute la sô violence sul scomençâ dal an 1511, intant
de vuere tra l’Imperadôr todesc e Vignesie: i nobii di part
Strumire nol jere un segret che a jerin partesans dal Imperadôr
Massimilian.
Cussì,
ai 27 di Fevrâr dal 1511, zornade di joibe grasse, une sdrume di
contadins si derin adun a Udin sapontâts dai soldâts al solt dai
Savorgnans, par po discjadenâsi in brusariis di palaçs e macilis
di nobii Strumîrs. Antoni Belloni al conte che in chel grant
batibui il Candido al corè un grâf pericul: insiemit cuntun pôcs
di partesans strumîrs dal Colorêt al tentà di oponisi a la int
aromai indiaulade ma a forin savoltâts e a scugnirin cori a parâsi
intes lôr cjasis. Zuan Candido al rivà a salvâsi scjampant a
platâsi sul cjampanili dal domo. E alì al scugnì restâ fintremai
che, il prin di Març, a cjossis fatis, Vignesie intervignì e il
lutignint al fasè parâ fûr de citât la ribaldarie dai
scalmanâts. Dut câs no si ritignì inmò al sigûr e al ve miei
par cualchi timp lâ a parâsi a Cividât. Nol è il câs achì di
lâ dilunc a contâ dai particolârs sanganôs di chê vicende ni
des conseguencis de vuere, che e continuâ a lâ dilunc fintremai
tal mês di Otubar dal 1516.
Daspò
di chescj fats il Candido si metè a ordenâ lis memoriis storichis
che al veve racueltis e a scomençâ a meti jù i “Commentarii
Aquileienses”; il
prin tentatîf di esposizion fate in maniere metodiche des vicendis
dal Friûl. Al semee che, oltri a zovâsi des notiziis di lui
racueltis, al sedi ricorût, par integrâ lis sôs informazions, di
un pôcs dai siei savints amîs, tant che Jacopo di Purcie, Pieri
Passarino e altris, che i varessin furnît gnûf materiâl; e che,
puartât insom il lavôr, no lu volès plui publicâ, vint pôre di
disfigurâ cul so latin di nodâr masse lontan de classiche purece e
elegance che aromai la culture umanistiche e pratindeve. In fin si
decidè pe publicazion daûr lis insistencis di altris amîs, tra i
cuai dal sigûr il nodâr Belloni; ma prime al volè fâ sotponi il
test, par otignî lis mendis che a coventavin, a Giambattista
Egnazio, professôr di letaris a Vignesie; e, no inmò content, al
preà il Belloni di fâlu riviodi ancje da Gregorio Amanseo. Chest
al fasè un pôc il dificil ma po, cjapât in man il lavôr, no
content di ritocjâlu o, forsit, di rifondi il test sul cont de
lenghe, al volè meti dentri ancje dal so tal contignût come, par
esempli, des grandis lauts pai siei basavons. Il Candido, in fin, al
publicà i “Commentarii”
tal 1521, alì de stamparie di Alessandro de’Bindoni di Vignesie,
ma nol fasè nissune menzon des colaborazions che al veve vudis,
anzit al lassà fûr cence rivuart lis zontis metudis jù dal
Amanseo, che cussì se ve cetant par mâl.
Al
covente dit che chel libri, tal ambizionôs latin coret di ben trê
savint, nol resist vuê ae critiche plui benevul? Cundut achel, par
chel che al inten i acjadiments plui dacîs dal autôr, al è inmò
une font preseose; e di chê altre bande nol va dismenteât che si
trate dal prin saç di sintesi di une materie une vore imberdeade e
plene di incompletecis. I contemporanis, in gjenar, lu presein pe sô
obietivitât. Il so esempli al ve darest dai imitadôrs, come il
cividalês Marc Antoni Niocoletti (1536-1596), che al scrivè la
vite di dodis patriarcjis di Aquilee e di altris oms ilustris. Po il
za vût iniment Belloni, Indrì Palladio, Fabi Quintilian Ermacora,
prin storic de Cjargne, Jacopo Valvason di Manià e altris inmò.
Zuan
Candido al vivè fintremai ai 20 di Lui dal 1528.
(Josef
Marchet – test tirât fûr da “Il Friuli: uomini e tempi”, -
ridot e voltât par cure de redazion)
Friûl:
un popul, une tiere, une lenghe!
Ladins
dal Friûl pag.6 – Fevrâr 2016
DAI
FATS E DE CULTURE
DES
TIERIS LADINIS
Lis tradizions intes valadis ladinis dolomitanis
Publicât
un fondamentâl atlant etnografic in cinc volums
San
Martin de Tor / St. Martin in Thurn (Bz) – Di resint, par cure dal
Istitût Ladin “Micurà de Rü” di San Martin de Tor in Val
Badie, e je vignude fûr une opare fondamentâl in cinc volums
“Tradizioni nelle vallate ladine dolomitiche”, curade dal
ricercjadôr Alessandro Norsa.
La
ricercje e je pratichementri dedicade a ogni mês dal an intai
comuns de Ladinie Dolomitane, partintint tal prin volum cui mês di
Novembar e di Dicembar, dal sigûr tra i plui interessants dal pont
di viste dai acjadiments folclorics. Cundut achel il lavôr al è
struturât in dôs parts fondamentâls: 1) une ricercje sistematiche
sui dâts za cjolt sù dai autôrs che si son ocupâts des ricercjis
sul cjamp e che a àn dât i lôr lavôrs aes stampis, partint de
bibliografie plui resinte e po lant indaûr fint ai prins documents
publicâts. Culì in cierts câs a son stâts analizâts ancje dâts
di archivi; 2) il completament e il recupar di chês notiziis che a
mancjavin intai lavôrs realizâts denant trat, cu la testemoneance
di une rêt di informadôrs mediant la ativazion dai Istitûts
Etnografics, lis Associazions Culturâls, i Museus e lis
Bibliotechis presintis sul teritori.
L’implant
utilizât par organizâ il lavôr al è stât chel che normalmentri
al ven doprât pe racolte dai acjadiments che a colin tal calendari
dilunc l’an, come par esempli: Cja dal an, Pifanie, Carnevâl,
Domenie Ulive, setemane di Pasche Maiôr, Pasche des Rosis, Corpus
Domini, solstizi dal Istât, fiestis dedicadis ae Madone, i Sants,
San Nicolau, Sante Luzie, Nadâl, gnots di Nadâl e Pasche Tafanie.
A son stadis individuadis in zonte tradizions particolârs no
presints in ducj i lûcs come par esempli il rituâl dal trai lis
cidulis infogadis, o pûr altris fiestis o tradizions locâls
particolârs.
Par
chest cont al jere stât prontât un cuestionari par une interviste
a domandis viertis che e permetès di racuei in maniere sistematiche
lis informazions sul cont des diviersis fiestis di glesie e
profanis. Dut câs in rivuart aes specifichis tradizions di valade,
l’autôr si è zovât purpûr di publicazions locâls
particolarmentri significativis, come par esempli il test di Simon
De Giulio, “Usanzes
e lurgeres da zacan”
pe Val di Fasse, che a son stadis utlizadis par impostâ i
cuestionaris specifics di ogni valade .
In
merit aes tradizions di glesie, al è stât tignût cont par ogni
fieste ce che si diferenzie de ordenarie celebrazion e che partant
al à segnât il pas pe descrizion efetive des tradizions locâls.
Incrosant i cuestionaris gjenerâi e chei specifics di valade al è
stât po predisponût un cuestionari definitîf a domandis a
rispueste sierade par atestâ la presince de tradizion e a domandis
viertis par dâ spazi al aprofondiment, proponût inte midiesime
forme e cu la midiesime sucession a ogni informadôr des 29
parochiis (cjapadis dentri in 19 comuns) esaminadis.
Intai
timps e ritmis il studis al è stât cussì dividût: trê agns di
ricercje ative sul cjamp par un totâl di 19 comuns esaminâts, e
partant une medie di 7 comuns ogni an, a ognidun dai cuai a son
stadis dedicadis cuatri zornadis in lûc. Ogni interviste e je stade
po regjistrade cuntun regjistradôr digjitâl Sony ICD-P630. La
ricercje tal so complès si divît in dôs parts: un test descritîf
che al sotlinie par ogni acjadiment calendariâl, une esposizion
storiche e la sô gjenesi, l’eventuâl presentazion in lûc di
testemoneancis artistichis, i rituâi sacris e profans, lis sagris o
i marcjâts; e une rieste di cjartis che a traviers dai simbui a
metin in evidence la presince sul teritori dai elements vûts
iniment denant trat.
Di
impuartance primarie, come che si à vût iniment, la “Bibliografie”
par realizâ cheste opare. Prin argoment, darest, a une fondamentâl
leterature locâl essenziâl pal completament dai dâts racuelts sul
teritori. Sul argoment in fats al esist tal teritori une biele
rieste di dâts in publicazions locâls, un pocjis des cuâl
tratadis in maniere sistematiche, come par esempli il volum “Momenti
di vita” di Marco
Forni (2007), publicât dal Istitût
Ladin Micurà de Rü,
dulà che il timp dal an e je une part di un lavôr plui complès di
caratar gjenerâl, e chel dal Istitût
Culturâl Ladin Majon de Fascegn
di Simon De Giulio (1983) specific pe Vâl di Fasse. A ’nd è po
dai lavôrs che, pûr cjapant dentri une cierte documentazion, a
fasin cont soredut sul aspiet emotîf dal ricuart, come chel dal
titul “I giorni,
la vita in Ampezzo nei tempi andati”,
di Amelia Menardi Illing.
Par
vie dal fenomen de modificazion de economie, cetantis tradizions a
àn vût un lent, impreteribil discjadiment, ma par fortune cierts
autôrs a àn in maniere diligjente fermade la memorie dal timp,
come l’ampezan Silvestro Arduino De Franceschi che intai agns tra
il 1894 e il 1897 al scrivè un librut dal titul “La
Valle di Ampezzo”
il cui manoscrit, no inmò publicât ad in plen, si cjate custodît
tal archivi de Ra
Ciasa de ra Regoles”
di Cortina. Ancje se di pocjis pagjinis un altri interessant
document (inmò di publicâ) relatîf ae tradizions de La Plì de
Fodom al è chel di Riccardo Gabrielli dulà che l’autôr al à
ritrat un pocjis des usancis presints une volte in chê val. Par
chel che al inten la Val Gardene, invezit, il sindic di Urtijëi di
chê volte Franz Moroder al de aes stampis tal 1891 il libri “Das
Grönden Tal”
dulà che si cjate dedicadis uns dîs pagjinis ae descrizion des
usancis locâls za in chê volte in discjadìnce. E bisugne inmò
ricuardâ il sfuarç di ducj chei che tal timp si son impegnâts a
furnî cualchi scaie dai lôr ricuarts publicâts su lis rivistis,
come la riviste di identitât etniche “Nos
ladins” che e
cjapà vite tal 1949, il sfuei che al ven publicât inmo in dì di
vuê “La Usc di
Ladins” e ducj i
preseôs contribûts dâts aes stampis intai diviers boletins
parochiâi.
In
sumis, cemût che o vin vût mût di sotliniâ, une opare
fondamentâl di consultazion par ducj chei che a vuelin cognossi
plui a fonts la realtât de Ladine Dolomitane, la sô vite plui
sclete, la storie, lis sôs tradizions, che par plui aspiets a
cjatin dai parêi significants ancje cul nestri Friûl. (edelweiß)
,Ladins
dal Friûl pag.7 - Fevrâr 2016
INTAI
PRÂTS DE CULTURE FURLANE
Biagio
Marin: poete locâl, poete globâl
A
son colâts i trente agns dal inovâl de muart dal cjantôr di Grau
Grau
– Ai 24 di Dicembar stât a son colâts i trente agns che al è
muart Biagio Marin, cjantôr di Grau, poete che al doprave une
lenghe locâl, ma di contignûts e di valence dal sigûr globâl.
Marin, insegnant, bibliotecari, poete, al è nassût a Grau tal
1891. Al studià a Gurize, Viene, Florence e Rome dulà che si
laureà cun G. Gentile. Bon prosadôr par talian, al à componût,
tal dialet di Grau, viers splendits di savôr maluseriôs. Spirt
estrôs, non si tirà mai indaûr sul cont des polemichis, ancje
mastinis, cun aversaris vêrs o presumûts. Al à vût il Premi
Moretti d’aur di poesie tal 1968, il Premi Pifanie tal 1975. Al fo
candidât al Nobel pe leterature, su iniziative di Gianfranco
D’Aronco.
Sul
cont di chest personaç, che al à dât lustri e innomine ae nestre
leterature regjonâl, o publichìn culì sot vie un ricuart di Paolo
Medeossi. Il test za publicât sul “Messaggero Veneto” dai 24 di
Dicembar stât, al è stât voltât par furlan par cure de nestre
redazion. (red.)
“Cavo
de nembo”, cjâf
di temporâl, lu clamave tal dialet gradesan la sô cetant amade
none Tonia che i veve fat di mari daspò che, di frut, al jere
restât vuarfin. Un caratar burascjôs, imprevedibil lu compagnà
dilunc une esistence incuiete, vivarose, cemût che e pant di lui
la biografe Edda Serra, che e zonte: al è vivût intune condizion
di inamorament seguitîf.
Aspiets che a
contrastin cul piçul mont antîc deventât il palc di sene di une
vicende significative e decisive pe culture dal Nûfcent in chest
blec di Italie sospindût su problemis sociâi e politics che dispès
a fasin fadie a comprendi chei che a rivin chenti di altris zonis.
Biagio
Marin, il poete di Grau, l’autôr de “I
canti dell’isola”,
il polemist, l’anticlericâl laic sostignût di une ferbinte fede
religjose, l’amì di Prezzolini, di Pasolini e di ducj i
protagoniscj a traviers i cuai e je nassude la grande leterature
regjonâl, al à segnât une ete come pôcs altris e par chest al è
necessari e just ricuardâlu vuê, 24 di Dicembar, vee di Nadâl, a
trente agns che al è vignût a mancjâ, avignude tal 1985, cuant
che aes dôs di buinore il so respîr di vieli di novantecuatri agns
si distudà par simpri, lant a confondisi cun chel mâr sot i
barcons de cjasute dulà che al jere tornât a logâ tal 1969, ae
fin dal so timp plui biel, passât Triest.
“Il
mont poetic di Marin al è dutun in chel avuâl al mont za cussì
poetic di Grau. A pensâju insiemit no si diferenziin, tant la
pagjine e traspâr inte realtât”, al disè Pier Paolo Pasolini
che al amì, a traviers une fisse corispondence, al confidave i
pinsîrs plui scuindûts: “Se al fos par me, o fasarès la vite di
Dino Campana”. E Marin, cu la ande dal fradi plui grant, al
conseave prudence: “Sta atent, dal sigûr ti spietin a cualchi
varc. A zirin storiutis straneosis sul to cont, e dutis che a smirin
a disfamâti. Sta atent Pier Paolo”.
Cundut
achel la vicende di Marin e fo compagnade di ecezionâi incuintris e
amistâts, dantji ancje par chest un puest centrâl inte storie de
leterature di confin. Funzion inspietade par chel fantat sveât,
incjantât dal atrat feminîl, nassût tal mês di Jugn dal 1891, fi
di Antonio Marin, gjestôr a Grau de ostarie “Tre Corone”, il
che i garantive un pôc di benstâ rispiet ae miserie dai
pescjadôrs. Par cheste reson, Biagio al podè studiâ alì dal
innomenât Staatsgymnasium di Gurize, dulà che la sô formazion e
fasè pas une vore impuartants co al podè jentrâ in contat cun
personaçs che si cjatin intai romançs di Claudio Magris, come
Enrico Mreule, Ervino Pocar, Nino Paternolli, che i fevelarin di
Carlo Michelstaedter. Amistâts slargjadis po a Florence dulà che
i talians residents in teritori austriac a podevin restâ a studiâ
par un an. Su lis rivis dal Arno, Marin al cognossè i poetis e i
scritôrs dal grup “La Voce” e i inteletuâi iredentiscj. Tal
mês di Dicembar dal 1911, inte tratorie dai students, graziis a
Gianni Stuparich al jentrà in confidence cuntun zovin alt, dai
bafs biots, Scipio Slataper. Chest ultin e il “vociano” Giuseppe
Prezzolini a deventarin i amîs plui sancîrs dal fantat di Grau che
po si trasferì a Viene par lâ indenant cui studis, arlêf dal
glotolic Carlo Battisti che lu inviulâ a scrivi par dialet. Il 1912
al fo un an ecezionâl sul cont dai esordis: in pôcs mês a
vignirin publicâts “Il mio Carso”, di Slataper, la raccolte
“Con i miei occhi, Trieste è una donna” di Umberto Saba, il
“Piccolo canzoniere” di Virgilio Giotti biel che Marin si
screave cun “Fiuri de tapo”, racolte stampade dal editôr
Paternolli di Gurize. Epoche dulà che a Triest si lave svilupant la
amicizie tra doi personaçs inmò discognossûts, che si
incuintrarin juste par câs, James Joyce e Italo Svevo. Nons che a
revochin ducj insiemit chel timp, fasint capî il tant che al è ae
fonde di une civiltât scuasit di no rivâle a comprendi par vie de
sô origjinâl complessitât.
La
storie di “Biaseto” (cun chest sorenon al jere cognossût su la
isule) e je incuiete ancje sot l’aspiet personâl. Al maride une
fantate cognossude a Florence, Pina Marini. Si lauree in filosofie a
Rome cun Giovanni Gentile. Dal matrimoni a nassin cuatri fîs, dai
cuai un sôl mascli, il cetant amât Falco, il fantat dulà che al
torne a viodi Scipio Slataper, l’amì muart intant de vuere di
volontari. Ma ancje Falco al è spietât di un tragjic destin:
militâr in Slovenie, al reste copât intun scuintri cui partigjans
ai 25 di Lui dal 1943, la zornade che il fassisim al cole.
Par
mantignî la famee, Marin al fasè l’insegnant, po al vignì cjolt
sù a Grau come diretôr de Aziende dai Bagns, al de la sô adesion
ancje al fassisim, ma par po jessi mandât fûr. Al fo perseguitât
cun siet procès dulà che dibant si cirì di condanâlu. Ae fin si
rindè e al le a logâ a Triest, dulà che al restà par trente agns
fint ae pension.
Tra
i lavôrs davuelts, al à fat ancje il bibliotecari pes
Assicurazioni Generali. Al intratignì simpri bogns rapuarts cul
Friûl, soredut cun Chino Ermacora e Lelo Cjanton de Filologjiche.
La sô innomine di poete e scomence a slargjâsi tal 1951 cuntune
opare monumentâl “I
canti dell’isola”,
e il premi Barbarani, che al riclame la atenzion di Pasolini. Da
cjantôr di Grau al devente simpri plui cjantôr de vite,
rapresentative di un mont no provinciâl, ma ben invezit de culture
taliane dal secul, come espression di une Regjon jessude de
tragjedie di dôs vueris. Il so tornâ inte isule al ripropon dut
câs il dificil dialic cu la sô int. Intune poesie cussì al dîs:
“Stanco de
solitae / l’omo ha batuo ala porta / de dute le contrae / de la so
zente morta”. In
cheste flabe liriche al conte aduncje la condizione dal poete, che
al fronte stradis discognossudis se al vûl crevâ il cercli che lu
ten presonîr.
La
opare di “Biaseto”, cemût che al sosten Elvio Guagnini, no si
configure gran tant che une gjeneriche racolte di lirichis o un
cjançonîr di stamp petrarchesc, ma pluitost come un gjornâl di
viaç, un archivi, un diari, dulà cjatâ la straordenarie vôs di
un scritôr european, talian, di Grau che al à cirût il respîr
dal eterni, la vie de veretât (la persuasion vude iniment di
Michelstaedter) e il sens di un univiers mai discuviert denant trat,
disint di sé: “Me
so el specio terso d’un fondào. Me so el vento”.
(paolo medeossi)
Ladins dal Friûl pag.8 - Fevrâr 2016
SCRITÔRS
E LIBRIS IN MARILENGHE
“Cuaders
di Culture Cjargnele” numar XIV
La
publicazion e ven fûr par cure de Universitât de Tierce Etât de
Cjargne
Juste
sot fiestis di Nadâl al è vignût fûr de stamparie Andrea Moro di
Tumieç il volum numar XIV dai “Cuaders di Culture Cjargnele”,
realizât come simpri dal cors di “Lenghe e Leterature Ladine
Furlane” de Universitât de Tierce Etât de Cjargne. Volum penç
di pagjinis (102), e di contignûts dedicât come che al è a un dai
personaçs plui impuartants de nestre leterature, o sei il
comediograf e poete Luigi Candoni.
Inte
prime part dal “Cuader”, chê dulà che i tescj a vegnin voltâts
dal talian par furlan, o cjatìn in fats publicâts trê cjapitui
di “Valpino – Le favolose imprese di un bambino alla scoperta de
mondo”, un libri che Candoni al veve scrit pai zovenuts, ma che al
cjape dentri dai significatîfs insegnaments ancje pai grancj. Po a
vegnin ancje proponudis un mac des sôs poesiis plui bielis in
lenghe furlane. Di grant riclam, e palês significâts, in chest câs
e je chê che e à par titul “Friûl puarte di violis”.
Pai
tancj che no lu san al merte ricuardât che Luigi Candoni, nassût a
Cedarcjis di Darte tal 1921 e muart a Udin ai 13 di Avost dal 1974,
al è cognossût in Italie e tal forest pe sô straordenarie
produzion teatrâl, cun aspiets di avanguardie verementri origjinâi.
Par furlan al à scrit il test “Strissant
vie pe gnot”,
premiade de Filologjige tal 1974, e une racolte di dodis poesiis
titulade “Lontan
dai vôi”,
publicade su la riviste “La Panarie”.
Une
des sôs plui fortunadis comediis, “Il
dediderio del sabato sera”,
rapresentade a dilunc ancje tal forest, e fo ispirade da tematichis
leadis ae emigrazion furlane e cjargnele. Darest il stimul e la
fuarce dal so teatri no àn mancjât di incidi su la leterature e
sul teatri furlan, cu l’esempli di contignûts e tecnichis
modernis e cetant validis, che il comediograf al veve cjapât sù
lavorant a Rome, in Japon e in altris grancj centris di culture
teatrâl. Cussì la sô opare plui polemiche, ispirade de storie dal
Friûl, “Fuochi
sulle colline”, e
fasè burì fûr, a chei timps, une vore di sunsûr e di
contestazions cuant che e fo rapresentade a Udin, tal 1966.
La
mont dal Serenât, il Cjanâl dal Incjaroi, la Bût e il Cjarsò,
vadì i elements dal ambient fisic e favolôs de Cjargne si ju cjate
ancje tal za vût iniment “Valpino”,
un libri par fruts publicât tal 1972, o miei, par doprâ lis
peraulis di Candoni, intun “romanç de infanzie viodude cui vôi
di frut”. Ma lis monts, cu la lôr bielece e la lôr tragjedie, a
comparin ancje intes poesiis par furlan, come in chê titulade in
maniere significative “Vajont”: “Cumò
là ch'al jere il lât / legri di trutis / a si viodin i budiei da
mont...”. O ben
inmò intai viers che a componin la curte liriche “La vite”: “Un
sivilâ di treno / tra dôs galariis”.
Candoni,
che viers la fin de sô parabule vitâl, acelerade di un di chei mai
che si use a dî che no perdonin, al scuvierzè ancje la segrete
bielece de sô fevelade native, e la doprà, come che o savìn, pes
sôs ultimis oparis. Come che lui stes al disè, il furlan al
deventà la lenghe di Cain, in “Strissant
vie pe gnot”,
parcè che e je une lenghe popolâr, sclete, vere cussì i semeave
plui adate par esprimi i sintiments primitîfs.
Intai
ultins agns al cjapà part cun passion al dibatiment su la
istituzion di une Universitât autonome a Udin (che si viodi, sun
chest cont, une sô letare vignude fûr su “Il Gazzettino” dai
29 di Lui dai 1971) e al fo purpûr un ferbint sostenidôr de
creazion di un “Teatri stabil regjonâl” inte capitâl dal
Friûl.
Daspò
vê predisponût un lassint par un premi teatrâl, il “Candoni –
Arta Terme”, che indi tignìs vive la memorie di operadôr
culturâl, oltri che di comediograf, al spietà chel il sipari al
calàs su la sô vite, ative e impegnade fintremai inte ultime
zornade.
La
seconde part, chê dulà che si voltin i tescj dal furlan-cjargnel
par talian, e je stade invezit dedicade al poete, fotograf, pitôr e
animadôr culturâl di Dimplan Luigi Dereatti (Vigji Dereat), vignût
a mancjâ tal mês di Avrîl dal 2014. In fin, come simpri, la
tierce part de publicazion e cjape dentri lis poesiis e lis prosis
dai arlêfs che a àn frecuentât il cors di “Lenghe e Leterature
Ladine Furlane”. In chest câs cetant interessantis a son lis
prosis che a àn par argoment lis vicendis de “Vuere Grande”,
tal inovâl dai cent agns che e je sucedude chê grande tragjedie,
che e à tibiât in maniere particolâr la Cjargne, la sô int, il
so teritori.
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La
schede: PP.AA. , “Quaderni
di Cultura Carnica / Cuaders di Culture Cjargnele” XIV / 2015,
Ed. Universitât de Tierce Etât de Cjargne, Tumieç 2015, pp.102 .
“Ladins
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di Tumieç n. 123 dai 09.03.98
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