Anade ( XVIII ) n.12 Dicembar 2015
Periodic-mensîl
di informazion e culture sul cont de minorance
celtiche
dai
Ladins de Furlanie. Edizion
par cure de associazion “Union Scritôrs Furlans”
CoopCa ultin at: Nadâl amâr pe Cjargne
Dopo
109 agns la viere Cooperative e siere la sô ativitât
Ai 29 di Avrîl dal 1906, inte sale sociâl, a Vile Santine, al ven sot scrit l’at di fondazion de “Societât Anonime di Consum Cjargnele”. Al ven firmât dal avocat Riccardo Spinotti, po elezût president, dal gjeometre Vittorio Cella, prin diretôr e di altris personaçs significants de cooperazion e dal socialisim cjargnel. La sede e sarà logade tal palaç dal ex albierc dal “Leon d’Oro” di Tumieç. Si da vite, in fin, a “La Voce della Cooperazione”, imprest di stampe uficiâl de presince cooperative in Cjargne.
Ai
26 di Zenâr dal 1907 si vierç la filiâl di Davâr, ai 6 di Fevrâr
chê di Damâr e chê di Dimpeç, ai 6 di Jugn chê di Denemonç.
Po, un pôc a la volte lis buteghis-filiâls de Cooperative a saran
presint su dut il teritori cjargnel, ancje intes frazions plui
piçulis dai comuns.
Superadis
lis travaiadis vicendis dal fassisim e di dôs tragjichis vueris
mondiâls che tancj corots e tantis distruzions a vevin puartât in
dute la Cjargne, la Cooperative e veve savût rinovâsi e adatâsi
ai gnûf cambiament realizant une plui moderne e eficient
organizazion aziendâl, purpûr mantignint in vite lis sôs
tradizionâls buteghis di paîs e zontant inmò plui grancj e
modernis pont di vendite, fint a slargjâsi e a lâ a vierzi gnûfs
supermarcjâts in dute la regjon e fintremai in Venit. In sumis une
vere e propie istituzion pe economie de nestre mont, sedi sul plan
economic e sociâl, sedi ocupazionâl co e je rivade a dâ lavôr a
650 dipendents. In fats ai 31 di Dicembar dal 2013 la CoopCa e veve
realizât un faturât 106 milions cun 12 ponts vendite in provincie
di Udin, 6 a Pordenon, un a Triest, doi a Padue, 7 a Trevîs, 4 a
Vignesie e 3 a Vicence. I socis a jerin 10 mil 309, chei che a
possedin un libret di dipuesit dibot mil par une sume complessive
racuelte di circje 30 milions.
Dut
chest al à funzionât fintremai a an passât, po dut al à
scomençât a lâ denant daûr. Come chel al fos stât nome un
ordenari cjistiel di cjarte dut si è intorteât e al à scomençât
a sdrumâsi. Cussì ai 15 di Novembar di an passât la direzion e je
stade obleade a domandâ al tribunâl di Udin la procedure dal
concuardât preventîf. Concuardât confermât in maniere definitive
ai 29 di Otubar stât dal judiç Lorenzo Massarelli dal tribunâl di
Triest, dant cussì la pussibilitât al comissari judiziâl, Fabiola
Beltramini, di meti in vore il plan di vendite dai rams vitâi de
cooperative par podê rifondi dal tant che a àn pierdût i
creditôrs.
Intant a son zornadis delicadis co ai 31 di Dicembar la CoopCa e cessarà di esisti. Ai 25 di Novembar, alì dal nodâr Lucia Peresson a Udin, a son stadis viertis lis bustis des astis pe vendite dai supermarcjâts. Chei logâts intes zonis plui interessantis a son prenotâts da grups come Coop Nordest, Despar, Discout, Conad e Alì. Si trate dai ponts di vendite di Tumieç, Rivignan, Tarcint, Maian, Feagne,
In
fin il pinsîr no po no lâ ai dipents, al fat che daspò vê
lavorât simpri cun grande passion e grant impegn si cjatin cumò
intune sorte di limbo, tra la sperance di podê tornâ a vê un
puest di vore, e la cruzie di lâ a finîle in casse integrazion,
che par altri ju cuvierzarà dome fintremai al mês di Avrîl cu
ven. Nadâl amâr pe Cjargne, pe fin cussì malacuarte di une
istituzion che e à segnât la sô storie. Bon Nadâl a ducj istès,
ma cul marum dentri. (tarvos)
Bon
Nadâl / Bun Nadél / Buon Natale
Fröhliche
Weihnachten / Vesel Božič
Ladins
dal Friûl pag.2 – Dicembar 2015
DAL
TIMÂF A LA LIVENCE
Salvìn
la nestre civiltât tal non di Marc di Davian
Dopo
il macili di Parìs no ’nd
è spazis par tolerancis di sorte
Za
fa un pôcs di agns, forsit vot, forsit dîs, cumò no mi impensi
ben. Ce che mi impensi ben invezit al è che lant sù pe Tresemane,
di Mulin Gnûf viers Tresesin, sul mûr di un dai tancj capanons che
la compagnin fûr par fûr e jere comparide la scrite “L’islam
vincerà”. Chel sproc mi veve fat impression e no lu ai plui
dismenteât, pensant ancje a dut ce che al è sucedût dopo. Pesant
a ce che al è sucedût vinars stât, 13 di Novembar a Parìs. Plui
di cent e trente muarts, un maçalizi fûr dal vade.
E
je la tierce vuere mondiâl, al diseve za fa un an il pape Francesc.
Une vuere che nus è jentrade in cjase, a dute gnot, inte maniere
plui orende. Combatude di zovins teroriscj che a àn studiât intes
nestris scuelis e universitâts, che a son stât acolzûts cuant che
a scjapavin cui barcjons a Lampeduda o a Lesbo scjampâts de Sirie e
de Libie in flamis. A copin e a son pronts a murî. Parcè che no àn
nuie di pierdi, e a pensin che il mâl, la miserie e il dolôr cul
cuâl a convivin a sedin nome colpe dal Ocident.
L’atac
ae redazion di “Charlie Hebdo”, propi a pôcs pas tal teatri dal
macili di vinars 13, forsit prime prove gjenerâl di ce che al sarès
sucedût dîs mês dopo, al veve pûr simpri il stamp di un at
rabiôs condusût di un scjap di teroriscj rindûts a lavâ cul sanc
une ofese a Allah. Chest invezit al po sei considerât a ducj i
efiets un secont 11 di Setembar studiât e preparât cun ducj i
detais. Epûr istès diviers di chel at di gjeometriche potence,
dramatic e spetacolâr, che si è palesât cul atac dai avions su
lis Twin Towers di New York tal 2001.
Se
alì i pilots kamikaze a lavin a sdrumâ i simbui di veri e ciment
de fuarce dal capitalisim american, inte capitâl economiche dal
marimont, achì i zovins teroriscj a àn atacât i lûcs simbul no
dome dal podê ocidentâl, ma de nestre vite ordenarie di ogni dì e
des nestris presumudis sigurecis, cjossis bandidis inte vision
fondamentaliste dai pasdaran de jiahd. E po la Bastilie, pont di
riferiment pe declarazion dai dirits di fonde dal om, inte France de
“Liberté, egalité, fraternité”, concets metûts in discussion
a colps di bombis e di kalashnikov, e logade vuê za di sîs milions
di fedêi a Allah tra i cuâi al è sigûr che il Stât Islamic dal
calif Al Baghdadi al cirarà gnûf militants e partesans par puartâ
indenant il so delirant disen di violence e di terôr.
Ae
sfide dal “L’islam vincerà”, al è rivât dabon il moment di
dî baste. Se si vûl e se si è unîts l’islam nol vinçarà
gran, come che nol vinçût sot lis muris di Viene tal 1683, cuant
che i musulmans turcs a son stâts batûts e mandâts indaûr, ancje
graziis a un personaç furlan che al è restât inte storie e inte
memorie, o sei il frari Pari Marc di Davian. Ancje in chê volte e
jere stade in pericul la nestre civiltât, e se fos colade Viene
l’islam turc si sarès po slargjât e al varès ocupât dut il
centri Europe. Ma cussì no je lade, e Marc di Davin al è stât un
dai principâi protagoniscj di chê grande vitorie.
Pari
Marc Cristofori, nassût a Davian tal 1631 e muart a Viene tal 1699,
dilunc la sô mission di predicjadôr al traviersà la Europe de
France ae Slavuachie, pandint la peraule di Diu e vuarint la int. Al
ve contats e rapuarts cui maiorents religjôs e civîi dal so timp,
ma in particolâr al fo leât a bons. Zuan Delfino, patriarcje di
Aquilee dal 1659 al 1699.
La
sô innomine di om sant e jere cussì slargjade che al deventà
scoltât conseîr dal Imperadôr Liopolt I de Austrie. Par ben
disenûf voltis, juste apont, il frari al le ae cort di Viene e
intes letaris che si son podudis conservâ e reste la documentazion
che i siei conseis a levin des cuestions di famee a chês civîls,
militârs e religjosis, che a cjatarin la fate di sei disberdeadis
graciis al contribût dal om furlan. Dal rest la preocupazion maiôr
di Pari Marc e fo chê di vuaiâ lis disconcuardiis tra i maiorents
sevi catolics che protestants e di promovi azions che a zovassin ae
cause de cristianitât.
Si
sa che Pari Marc al ve relazions cul re di Polonie Zuan III Sobieski
che al sburtà a diliberâ Viene dal assedi dai turcs, cemût che si
ven a savê dal rapuart segret al segretari di Stât, gardenâl
Cybo, dulà che il davianês al scriveve: “Dôs
voltis o bonai il re di Polonie sustât par cetantis causis rivant a
convincilu a diliberâ Viene, che si ve in maniere gloriose cul
jutori divin”.(La
capitâl dal Imperi e fo diliberade ai 15 di Setembar dal 1683).
Ancje
a Vignesie la presince di Pari Marc e fo impuartante. Cemût che al
scrîf von Pastor inte sô “Storie
dai Papis”: “...dilunc la cuaresime dal 1684, il ferbint Pari
Marc al rivà a convinci i senatôrs venits a firmâ la aleance cul
Imperi asburgjic e la Polonie par diliberâ lis cuestis adriatichis
di chei che a puartavin vie ogni an in sclavitût tancj puars
inocents”.
Dal
istès agrât i son debitôrs i ongjarês di fat Pari Marc, delegât
dal pape cun plens podês spirituâi, daspò dal doi di Setembar dal
1686 al jentrà a Buda puartant une statue de Madone che al le a
logâle tal Domo, bielzà savoltât e profanât par fâlu deventâ
une moschee.
Carli
V di Lorene, comandant dal esercit imperiâl e governadôr dal
Tirôl, lu volè dispès dongje, par curâ il ben spirituâl e
materiâl dai soldâts. Pari Marc di fat al funzionave la messe e al
invidave ae devozion pe Madone, fasint cjantâ lis litaniis dilunc
lis marcis. Ma la sô plui grande brame e jere chê che ducj i popui
a vivessin in pâs e in armonie intes lôr tieris e che i turcs si
convertissin.
In
sumis un om, cemût che lui stes al ve mût di confessâ al
imperadôr “che
nol cirive mai i plasês di cheste tiere, ma nome vantaçs pe
cristianitât”.
Un model che pe capacitât di dialic e di viertidure al reste valit
inmò in dì di vuê.
Ultime
riflession: dopo dut ce che al è sucedût e al sta sucedint al è
di domandâsi se al è just che chenti, a Udin e in Friûl si vadi
dilunc a dâ permès par vierzi inmò gnovis moscheis? Bon Nadâl
cristian a ducj voaltris e aes vuestris fameis. (renzo
balzan)
Ladins
dal Friûl pag.3 – Dicembar 2015
CRONICHIS
DI CHENTI
Plodn
in Friaul / Sapade in Friûl
E
va dilunc la liende infinide di cheste imberdeade vicende
Sapade/Plodn
– E va dilunc la liende infinide e imberdeade dal passaç di
Sapade/Plodn de Regjon Venit ae Regjon Friûl-VJ. Ae fin dal mês di
Otubar stât, a Rome, intun ordin dal dì de V Comission Belanç dal
Senât, in fats, e je stade metude dentri la comunicazion al Comun
di Sapade di un parê favorevul condizionât graziis al cuâl e
vignarès confermade la pussibilitât dal cambi di regjon, puartade
indenant cu lis propuestis di leç 591 e 1082. “Trasferiment che
al compuartarès une cuvierzidure finanziarie di 500 mil euros”, e
à sclarît Silvana Comaroli, senatore de Leghe e segretarie de
Comission Belanç. La sume in cuestion e varès di sei stabilide a
traviers un sub-emendament, cjapant la dade dai tescj che a son stât
presentâts alì de 1 Comission Afârs costituzionâi e che a
spietin di jessi discutûts. Al moment l’emendament di riferiment
al è chel dai 22 di Otubar de senatore Patrizia Bisinella (Misto) e
che si cuantifiche in 705 mil euros, po sbassât a 500 mil euros cu
lis detrazions. Tornant al parê, chest, al podarès paidî, par
colpe dal tire e mole sul belanç, un gnûf spostament. Dut câs la
cjosse plui intrigose, o sei la presentazion di une relazion
tecniche de bande dal Mef e la valutazion de cuvierzidure
finanziarie e je stade, al semearès, superade. In sumis un berdei e
une rieste di complicazions di fâ vignî l’inzirli.
I
lavôr de Comission Afârs costituzionâi no son stâts inmò metûts
in calendari, ma l’iter al semearès clâr: frontade la cuestion
dai sub-emendaments, si passe ae votazion parcè che al puedi jessi
promovût a sede legjislative, sparagnant cussì un altri, pericolôs
e inciert, passaç in Aule. A chel pont il test al rivarà ae
Cjamare dulà che l’iter legjislatîf al tornarà a partî. Un
mecanisim dabon fûr dal vade, une trame che cu la democrazie no
centre piç. E je vere che, a chest pont, no varessin di tornâ a
saltâ fûr stravuelziments al test, ma istès plui di cualchi dubi
almancul sui timps al reste, juste in reson di ce che al è sucedût
fintremai cumò.
Intant
a Sapade, pe prime volte, il “Comitât pal passaç al Friûl”
nol à, justementri, buridis fûr declarazions vint miei spietâ
cemût che si laran imbastin lis cjossis. Une sielte che e diven di
une spiete infinide (il referendum si è davuelt tal 2008), e ancje
di tantis delusions pe mancjance di un sostegn sclet e ferbint de
bande, almancul, dai senatôrs e dai deputâts elezûts in
Friûl-V.J. Cence meti tal cont il compuartament sclagn des Zontis
Tondo, prin, e Serrachiani cumò, che no si son mai rotis li citis
plui di chel tant par cheste fondamentâl cuestion.
Plodn
in Friaul / Sapade in Friûl: la bataie e continue e no bisugne
molâ! (mateu
di prun)
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Automotive:
80 gnûfs puescj di vore a Tumieç
Un
jutori fondamentâl pe ocupazion de mont furlane
Tumieç
– O vin titulât tal editoriâl di prime pagjine: “Nadâl amâr
pe Cjargne”, par vie de vicende de CoopCa, dulà che si riscje di
pierdi cetancj puescj di lavôr ae fin di chest 2015. Par fortune sul
cont dai puescj di lavôr in Cjargne a ’nd è vignude fûr di
resint ancje cualchi novitât positive. Si trate inmò de Automotive
di Tumieç che e continue a ingrandîsi.
La
plui grande aziende che il grup Fiat al à chenti si prepare in fats
a cjoli sù a vore altris 80 dipendents. La produzion e je in
incressite al pont di ricedi a Automotive gnûfs impuartants
investiments in machinaris e la costruzion di un sît produtîf logât
dongje di chel che al è cumò operatîf. La costruzion dal gnûf
cuarp di fabriche e sarà gjestide dal Consorzi Cosit che al
contribuirà ae spese complessive di 8,5 milions di euros cun 2,5
milions, mentri 6 milions ju metarà la Regjon.
In
cheste maniere Automotive si lee inmò di plui ae realtât de Cjargne
dulà che vuê e da za lavôr a 750 dipendents che a deventaran in
curt 830. Mil par altri se po si contin ancje i contrats di lavôr a
timp determinât e chei dâts fûr di apalt a aziendis artesanis. Une
fortune di chescj timps pe mont furlane co i operaris a divegnin,
oltri che di Tumieç e dai contors, ancje de Val Cjanâl, dal Cjanâl
dal Fier, des valadis de Cjargne disore e fintremai di Vençon e de
zone di Glemone.
I
gnûfs investiments che la imprese de holding Fiat (e fâs part dal
grup Magneti Marelli) si prepare a realizâ a puartaran, cemût che
si à vût iniment denant trat, ae costruzion di un gnûf capanon.
Graziis ae gnove linie si produsaran ancje schedis eletronichis pai
fanâi des machinis. A Tumieç par altri si indi produsin bielzà par
marcjis come Porsche, Audi, Bmw, Mercedes e Jeep dome par vê iniment
cualchi cjase automobilistiche che si furnìs alì di Automotive par
realizâ aparâts di iluminazion simpri plui tecnologjics. Vêrs e
propis zoiei che la aziende e prodûs pratichementri cence mai fermâ
la produzion.
Il
2016 si anunzie aduncje un an impuartant par Automotive, propi parcè
che e sta puartant sul marcjât prodots simpri plui tecnologjics e di
alte cualitât, graziis juste apont ai gnûf investiments.
(mdp)
Ladins
dal Friûl pag.4 – Dicembar 2015
DOCUMENTS
La
Universitât no po sei doprade dai partîts!
Nol
po sei tradît il spirt di Petracco e di 125 mil furlans
La
Universitât dal Friûl no po sei doprade dai partîts! Ce che al à
fat il retôr Alberto De Toni il mês di Otubar stât nol po sei
acetât! Il nestri ateneu no je une torte di spartî! Se e je cheste
la propueste dal retôr par recuperâ credit dopo vê dât
ospitalitât a une fieste-cunvigne dal Partît democratic, al fâs
un erôr. Il so sproc al varès invezit di jessi “fûr i partîts
de Universitât”, parcè che al è chest che a disin la tradizion,
il Statût, il Codiç etic e il Dissiplinâr dal ateneu furlan.
La
nestre Universitât, nassude par volontât popolâr, cuintri la
resistence dai partîts, par volontât condurant di personaçs come
Tarcîs Petracco e dal so “Comitât pe Universitât Furlane”,
che tra lis tendis e lis barachis dal dopo taramot dal 1976 al jere
rivât a racuei 125 mil firmis di sostegn par une leç di iniziative
popolâr che e des ai furlans une Universitât libare e autonome, pe
lôr incressite economiche, sociâl e culturâl, e merte dabon plui
rispiet. Ma soredut e merte che e no vegni lassade colâ in
dismentie la memorie storiche di chei fats, di chês batais, di chê
biele “vitorie storiche” dal popul furlan sui partîts sotans
dai interès di Triest. Îr tant che vuê... magari cussì no!
Sun
chest argoment o publichin un intervent cetant interessant di Paolo
Medeossi, vignût fûr sul “Messaggero Veneto” dai 29 di Otubar.
Il test origjinâl al è stât voltât par furlan par cure de
redazion.
(red.)
La
citât dai avocats e je deventade la citât dai retôrs, anzit dai
Magnifics retôrs, secont la usance taliane che e da cheste innomine
a cui che al guide une universitât e che forsit e diven
storichementri da “Lorenzo il Magnifico”. Une volte cui che al
voleve aministrâ Udin al veve di vê une lauree in jurisprudence
(Cosattini, Centazzo, Candolini, Zanfagnini, Barazza), cumò la
ribalte politiche e viôt a diviers titul protagoniscj cui chel al
possêt i titui academics. Un tant a dimostrazion che la universitât
e je deventade essenziâl pal andament culturâl, economic e sociâl
di Udin.
Nol
è pensabil imagjinâ une citât cence 700 tra docents e
ricercjadôrs, i centenârs di dipendents e i 15 mil students. A àn
cjapat la volte intai agns al vueit che si è viert cu la sierade
des casermis, ma cuntun pês specific in tiermins di vitalitât de
citât cetant superiôr. Aduncje al jere inevitabil che tra
istituzion universitarie e ents di Udin si vignìs a creâ une
osmosi, tant plui intun timp come chest di fuart fuscament (par
doprâ une formule soft) che si sta verificant tal mont de politiche
locâl. Sparîts i vieris grup partitics, lâts a mont i maiorents
che a vevin carisme, si è creât un sfondaron dulà che si son
vinturâts i professôrs che, rivâts di altris regjons, a àn
cuistât innomine publiche aes sorestancis des principâls
istituzions culturâls furlanis. Fase cheste lade indenant par grâts
e che, no a câs, e à seguît la parabule de politiche di chenti.
Al sarès stât fûr dal vade viodi un retôr tant che sindic o
president de Provincie intai agns Otante cuant che a jerin in siele
Biasutti, Comelli, Candolini, Bressani, Santuz, Toros tant par ve
iniment i democristians e cence comprendi il rest dal centri-çampe
e de oposizion. E in fats i retôrs a jerin i Servadei, i
Bonsembiante, i Giusmani, i Frilli, studiôs e docents che no
lassavin lis aulis par abraçâ carieris di divierse nature.
Po
dut al è cambiât. Tal 1992 al devente retôr Marzi di Strassolt,
personalitât di precisis convinzions furlanis, che dai nûf agns
passâts a palaç Florio al cjape il slanç pe sucessive cariere ae
guide de Provincie fint al patatrac de vicende dal vôt di scambi
che lu obleà aes dimissions tal 2007. Al fo lui dut câs a vierzi
la strade e a fâ capî che il passaç dal retorât fint a palaç
D’Aronco (Comun), palaç Antonini (Provincie) o cualchi altre sede
publiche al jere pussibil e anzit logjic ai timps di cumò. Il câs
di sigûr plui clamorôs, cu la conferme che la arie e jere
cambiade, al rivà cu lis votazions comunâls dal 2008 cuant che
Furio Hossel al batè Enzo Cainero, proponût dal centri-diestre
come simbul fuart in tiermins di furlanetât (alpins, balon, Zîr di
Italie, e mil altri iniziativis...).
Epûr
inte bataie cuintri il matematic, popolâr muse televisive graziis a
Fazio, al scugnì socombi a conferme che la citât e cirive tal
ateneu ce che la societât civîl no garantive plui. Emblematiche e
je ancje la vicende de professoresse Cristiana Compagno che e cjapà
il puest di Honsell e che al tiermin di cinc agns di retorât cumò
e je president di Mediocredito.
E
o rivìn cussì ai nestris dîs e al retôr Alberto Felice De Toni,
finît tal berdei de polemiche dopo vê dâ ospitalitât intune sede
dal ateneu a une fieste dal Pd. Fat che, al di là dai judizis e des
critichis, al da di viodi une cjosse, o sei che il “rodagjo”
tal flirt fra politiche e universitât nol è finît, se no no si
displearessin lis malacuartecis, i erôrs, lis ingjenuitâts. Di
Strassolt, il plui dotât in tiermins furlans, si è dite, mentri il
timp di sindic di Honsell nol semee une spassizade, al di là dai
timps dificii che o stin vivint.
Si
à la sensazion che il rapuart tra sindic e citât al sedi distant e
frêt, pôc o nuie al è cambiât di cuant che tal 2008 a vignirin
fûr lis primis incomprensions. Ancje la vicende dulà che si è
imberdeât De Toni e da di viodi che la politiche e je materie di
doprâ cun atenzion e cognizion di cause, jessint di dute altre
nature il comant dal ateneu e il model di podê che al conferìs.
In
fin al va ricuardât un detai impuartant. Se in Friûl a ’nd è
une cjosse nassude fûr de volontât dai partîts cheste e je
propite la universitât. Ogni retôr al dovarès cognossi la storie
de istituzion che al guide. A ’nd è tancj libris sun chest cont.
Volint vê iniment un non tra tancj, al ven fûr chel dal professôr
Tarcîs Petracco, president dal Comitât pe universitât. Nol jere
un anti-politic, ma une persone di bon sens. In lui a croderin 125
mil furlans e la Glesie, uniche a metisi de lôr bande, puartant
indenant la richieste dopo il taramot dal ’76, cuant che
finalmentri la politiche e scomençà a movisi sun chest cont. Chest
nol vûl dî che la politiche e vadi escludude de universitât,
parcè che lis sôs sieltis a son fondamentâls, ma cuant che al
covente e à di savê intervignî cun rispiet ancje formâl des
regulis e cul spirt dimostrât di Petracco. (paolo
medeossi)
Ladins
dal Friûl pag.5 – Dicembar 2015
JOSEF
MARCHET: I GRANCJ OMS DAL FRIÛL
Domeni
di Tumieç : soremestri intaiadôr
Al
è stât il massim rapresentant di cheste forme di art in Friûl
Tal
mês di Fevrâr dal 1462 un peliçâr tumiezin, Cjadùs Mion, al
mandave il propi fi Domeni alì de buteghe dal mestri Zuan di
France, pitôr che al logave a Udin, parcè che i insegnàs la sô
art: che si obleave a tignîlu cun lui par sîs agns dantji di
mangjâ e di durmî e a insegnai il garzonât. Chest Domeni al
deventarà capo scuele di une sorte di dinastie di pitôrs
intaiadôrs che a lassaran une olme significant fintremai tal secul
XVIII.
Chel
pôc di lui che a àn dite fint cumò i critics, nol è dabon masse
persuasîf. Il Joppi, forsit cjapant par base i pôcs dâts
biografics presints intai documents, lu fâs nassi ator al 1448. E
nol è lontan dal vêr; ma al regjistre ancje la notizie di un
contrast vignût fûr tal 1445 par vie di une ancore di altâr
realizade dal Mion, cuntune evident mancjance di coerence tra lis
des dôs datis. Plui probabil al è invezit che la opare e sedi
stade realizade dal so mestri. Dal Zuan Francione, o di France, o
savìn che al piturà a S. Denêl, a Pordenon e a Udin, tra il 1449
e il 1467 e che, murint, al lassà ancje cualchi lavôr di intai. Il
non al fasarès pensâ a une origjine francese, dut câs so pari,
che al veve fat il barbîr a Fane, al fâs imagjinâ impen a une
divignince no imediade. Pitôr e intaiadôr, partant, cemût che a
jerin soredut i artiscj furlans di chel timp, di buine valence, sul
model dai todescs. Tancj di chescj ultins, in fats, a risultin atîfs
in Friûl dilunc il secul XV: Pieri di Alemagne (1438), Stiefin
Sietcjistiei (1448), Zorç di Perschon o di Salzburg (1446), Lenart
di Bavarie (1464), Lenart Thanner (1465), Albert Teutonic (1467),
Zuan Todesc (1547), ’Sualt di Neumarkt (1504). Oltri a chestis
presincis o vin ancje un pocjis di oparis anonimis che si cjatin a
Glemone, a Vençon e a Mediis, che a palesin la man di artiscj di
di là des monts.
In
cheste clime, simpri travanade di tradizion e di guscj gotics, a
pene smavîts de clime cismontane, si formà il nestri Tumiezin. I
presumûts contants cul Mantegna o cul Viviani, a son fantasiis di
critics preocupâts, - cui sa parcè? - di colegâlu cu lis corints
artistichis talianis. Verementri i dâts tirâts fûr dal Joppi des
cjartis di archivi a podaressin indicâ che par une dade di timp il
Tumiezin al sedi lât vie dal Friûl: in fats, a pene finît il
garzonât, tal 1469, si maridà a Udin e al le a logâ inte cjase de
femine in Borc di Glemone, e in chest timp no si cjatin regjistrâts
par cualchi an notis di siei lavôrs. Al risulte dome che tal 1467
al tornà a metisi a piturâ, inte glesie di S. Zorç di Domegge tal
Cumieli, ciertis pituris za scomençadis e po fermadis par vie di
contrascj tra i cometidôrs. Aduncje che il Mion, intai agns daûr
dal so maridaç al sedi stât in cualchi citât dal Venit nol po sei
escludût, come che al è probabil che al ves bielzà cun lui dai
colaboradôr e dissepui.
Dut
câs la ativitât plui impuartante dal Tumiezin e fo cence altri chê
dal intaiadôr: il gust locâl, dal sigûr condizionât de tradizion
todescje, al jere orientât viers cheste forme di art, dulà che
inte daprûf Carintie e tal Tirôl, Michêl Pacher cu la scuele di
Vilac e cun altris, a continuavin a produsi oparis di cetant alt
nivel. Nus restin di lui i politics intaiâts a S. Pieri di Zui
(1481), e di S. Florean di Dieç (1497), ricuardâts intai ats dal
archivi e in chel parochiâl di For di Sore; une Madone cul Bambin
inte glesie di Dilignidis dongje Soclêf e une anconute cun trê
statuis lade a finîle a Filaccio, venti jù tal Lazio. I vegnin tribuîts
ancje une ancone presint inte plêf di Divilin, une za presint inte
Galarie de Academie di Vignesie, e je stade di resint traspuartade a
Ca d’Oro e une plui modeste inte glesie di Tierç di Tumieç, ma
in chest ultin câs si trate probabilmentri di lavôrs di buteghe. E
chest al po valê ancje pal altâr de glesie di S. Michêl a
Cjarpenêt.
Un
pocjis des sôs oparis a saran dal sigûr stadis distrutis dai
Turcs, soredut inte ultime plui disastrose scorsade dal 1499. Chês
che si son salvadis a son scuasit dutis in Cjargne dulà che i Turcs
no rivarin. Altris po a son stadis fatis disparîs dai marcjadants
venezians e triestins, altris inmò a son stadis robadis intai agns
plui resints, come a S. Pieri di Zui. Intai libris des voris
relatîfs al Mion a son ricuardâts no mancul di cuindis altârs
politics intaiâts e dorâts e ancje tancj a son i documents dai
cuai si rigjave cun avonde sigurece se si tratave di oparis di
sculture o dome di piture. Il Mion al veve la sô buteghe a Udin in
borc di S. Cristoful e dut al fâs crodi che e fos une vore
frecuentade. Cun lui al lavorà il fradi Martin e al imparà il
mistîr il fi Zuan, e po Piligrin di S. Denêl, e altris inmò che
si trasmeterin la profession, ma che par altri no ereditarin la sô
grande gjenialitât.
Come
intaiadôr, Domeni di Tumieç si palese inte stesse misure in debit
e indipendent des corints rinassimentâls talianis e des
tardis-gotichis todescjis. Al met in rieste inmò i siei sants, ma
no tirâts adun in sens convenzionâl. Ju propon scuasit isolâts in
se stes e cjapâts dome tal stâ a scoltâ lis preieris dai devots,
come se ognidun al fos di bessôl sul altâr: esate rispueste ae
psicologjie dai fedêi e rispietose de lôr angossade pietât,
intune ete tant travaiade di scorsadis, invasions, violencis e
epidemiis mortâls.
Al
compon i siei politics secont i schemis di oltri lis monts, ma nol
met in vore la forme dal Flügealtar (altâr a sportei) cussì comun
intes regjons todescjis a nô daprûf e dispès, in chê volte e
ancje plui tart, domandâts des nestris glesiis di mont (indi restin
esemplis impuartants a Pontebe, Prât di Cjargne, Povolâr, a
Mediis, a Priûs, a Sauris di Sot e di Sore). Al adote par altri la
tecniche todescje dal indorâ a bolo e de piture a tintis opachis.
I
sogjets tratâts plui di frecuent a jerin naturalmentri chei che i
cometidôrs i domandavin: la Mari di Diu sentade cul Bambin sui
zenoi; i sants che a travuardavin cuintri la gjandusse, o sei San
Roc, San Bastian e San’Sualt; i sants vuerîrs, come San Maurizi,
San Zorç, San Michêl; i sants plui popolârs dal Friûl: Lenart,
Florean, Gotart e v. i.
Domeni
di Tumieç al è muart ai 13 di Novembar dal 1507. Al lassave a
continuâ la sô tradizion artistiche il fradi Martin, il fi Zuan e
il nevôt Zuan di Martin, che al fo purpûr cetant atîf e valent e
che al insegnà chê art a fîs, nevôts e pronevôts. (Josef
Machet – test tirât fûr da “Il Friuli: uomini e tempi”,
ridusût e voltât par furlan par cure de redazion)
Ladins dal Friûl pag.6 – Dicembar 2015
DAI
FATS E DE CULTURE
DES
TIERIS LADINIS
La Stube: il cûr de cjase ladine
Intune
publicazion si conte i particolârs dal “Fogolâr Ladin”
San
Martin de Tor / St. Martin in Thurn (Bz) – Za fa cualchi mês,
par cure dal “Museum Ladin” di San Martin de Tor in Val Badia e
je stade buride fûr la publicazion “La stüa tla Val Badia / Die
Stube im Gadertal / La Stube in Val Badia”, catalic de mostre
realizade alì dal stes Museu.
Inte
culture ladine la Stube e je memorie de cjase e de famee e dal timp
passât, e rapresente un lûc plen di calôr, che al trasmet
protezion e sigurece e che si lee in maniere particolâr aes radrîs
e ae famee. Di simpri inte Stube si cjatave adun la famee par preâ
insiemit, par polsâ des fadiis dal lavôr e par stâ in ligrie.
Dispès al jere l’unic ambient scjaldât dulà si stave daspò dal
lavôr. La Stube e infuartive la union de famee, la vite sociâl e
la armonie de comunitât. Il rivestiment in len, la stüa cul puint
e lis bancjis, il crocifìs daûr de taule a son i elements tipics
di ogni Stube. Ma al jere presint ancje un piçul altâr, furnît
cuntune tavaie ricamade.
La
Stube al è il lûc che nus permet di scuvierzi, inte sô
semplicitât, une grande ricjece culturâl e sociâl. La mostre
proponude e la publicazion zontade a vuelin juste apont jessi une
ocasion par cognossi plui di dongje cheste realtât e di aurî la
bielece cun dute la sô struture.
La
ricercje par realizâ la mostre e je scomençade cu la documentazion
fotografiche di cuarante Stube de Val Badie. Chestis a son stadis
fotografadis di Alfred Erardi che cuntun voli atent al à savût
cuistantti la essence. Fasint cont su chest materiâl, il dotôr
Helmut Stampler al à metût ju i tescj sul svilup architetonic de
Stube a partî di chês plui antighis dal secul XVI fint a chês
plui resintis dal secul XIX, recuperant cussì une part impuartante
de storie de Val Badie.
Visitant
chestis Stube a son divignudis diviersis domandis: di cuant l’orloi
isal jentrât a fâ part dal aredament de Stube? Di cuant esistino i
barcon cui veris? Cemût fasevino a iluminâ la Stube prime che e
rivàs la corint eletriche? Par sclarî chescj e tancj altris dubis
si è cirût il jutori di un dai maiôrs esperts in materie, o sei
l’antropolic Emanuel Valentin che cu la sô ricercje al à metût
in evidence che la maiôr part dai rituâi e rapresente une
testemoneance de grande religjositât inlidrisade inte comunitât de
Val Badie.
I
ogjets esponûts inte mostre e po fotografâts par jessi metûts
dentri tal libri-catalic a jerin prestits dai parons des Stube che i
curadôrs de mostre a àn visitât o di colezions de Val Badie.
Mentri il design e la grafiche de mostre e de zontade publicazion a
son stâts curâts dal studi grafic Misign (Andreas e Michael
Moling). Cun dut che la Stude e sedi un ambient cussì travanât di
storie e
tradizion, massime inte
architeture, a son stâts bogns di dantji une interpretazion
frescje. La publicazion e vûl jessi cussì, fra l’altri, ancje
une sburt par altri ricercjis in a vignî.
Il
tiermin Stube inte Ete di Mieç al indicave un ambient dulà che e
viveve la famee, dulà che si tignivin riunions, o pûr un locâl di
bagn. Ducj chescj lûcs a vevin in comun une carateristiche: la
presince di une stue. Une diference fondamentâl la segnà la cussì
clamade “aberdeutsche
Stube” furnide di
une stue che e vignive alimentade dal difûr. La stanzie di scjaldâ
cence la presince di fum e fo secont Joachin Hähnel “une tra lis
maiôrs inovazions de Ete di Mieç che si slargjà in curt in
cetancj paîs de Europe centrâl”. Cundut achel il concet di Stube
tant che lûc dulà che e viveve la famee no si svilupà intun
contest rurâl contadin, ma ben invezit in ambients de siorie e
borghês dai paîs todescs dal misdì dal arc alpin centrâl. Une
tra lis primis testemoneancis tal Sud Tirôl e je la “stupa”
documentade tal an
1194 in Eppan.
Lis
plui antighis presincis di Stube in cjasis contadinis dal Tirôl a
van indaûr invezit al secul XV. Esemplis di particolâr rilêf si
cjatin intai museus di Innusbruck, Bozen/Bolzan e Teodon; tantis a
son inmò presints e a àn rapresentât fint a vuê il pont centrâl
de vite sociâl de famee.
La
art de piture presint intes Stube contadinis e cognossè une
significant evoluzion tal secul XIX graziis ae opare dai pitôrs
viandants de Val di Fasse che ogni Istât, dilunc i lôr viaçs
viers i paîs todescs, si fermavin ancje in Val Badie lassant la lôr
testemoneance. O cjatìn cussì pituris di ornament sui panei des
puartis, sui telârs dai barcons, sui cassets a mûr.
La
tradizion des Stube cun sufits e parêts rivistîts di len no vignì
mancul no dome intes cjasis contadinis ma nancje intes ostariis dulà
che si sviluparin scuasit intes stessis formis. Al fo il turisim,
graziis al svilup de ferade des liniis
dal Brenner e de Val Pusterie, a dâ maiôr impuartance a albiercs e
ostariis. I locâi in stîl gotic antîc a Sterzing, Brixen, Bruneck
a forin une vore preseâts dai viandants, di achì la idee di un
pôcs di ustîrs di proponi gnovis Stube in chest stîl cetant di
mode.
Di
passe cinccent agns in ca la Stube, cu la taule e la stue, e
rapresente il cûr de cjase contadine de regjon dal Tirôl. Inmò
vuê cheste stanzie al è un lûc impuartant di fieste e di corot,
dulà che si lavore e si polse, un spazi che al cjape dentri la
interie vite de famee che lu loghe. Il svilup storic de Stube al po
dal sigûr furnî informazions interessantis, ma ce che al rint vîf
e unic chest ambient cussì particolâr e je la storie di ogni
sengule gjenerazions che alì e à vivût. (edelweiß)
Ladins
dal Friûl pag.7 - Dicembar 2015
INTAI
PRÂTS DE CULTURE FURLANE
Dalès
e Voncèdas: l'ambient, il paîs, la vite
Intun
libri i aspiets plui interessants dal paîs de Val dal Lât
Trasâgas
– Al è jessût an passât (2014) de stamparie Designgraf di
Basandiele il libri “Alesso
e Oncedis: l’ambiente, il paese, la vita”
(pagjinis 263), publicât par cure dal comun di Trasâgas e soredut
dal “Centri di Documentazion sul Teritori e la Culture locâl”.
Daspò
lis pagjinis dedicadis intune altre publicazion ae storie e ai grups
di famee, chest secont volum dedicât a Dalès e Voncèdas si ocupe
in maniere particolâr dal ambient e di cemût che la int, intes
etis, e sedi rivade a vivi doprant lis risorsis ambientâls.
O
vin cussì une prime part destinade ae ilustrazion dai aspiets
relatîfs ae gjeologjie, ai aspiets de vegjetazion e dai animâi
salvadis e une seconde e tierce part dulà che invezit al è l’om
a jessi protagonist, a traviers la definizion di pratichis
costrutivis (cul preseôs “recupar de memorie” di chel che a
jerin la struture e la particolaritât architetoniche dal paîs
denant dal taramot), il metisi adun di un ric patrimoni di tiermins
toponomastics, di une particolâr specificitât linguistiche de
varietât de lenghe furlane, a traviers il definîsi di une fevelade
che, purpûr dibot avuâl a chê dai paîs daprûf, e je lade
cuistant carateristichis particolârs e specifichis.
Interessant
ancje il fat che il volum al vegnin fûr a plui mans, metint adun i
contribûts di cualificâts storics e ricercjadôrs, che cun
competence a stan studiant di agns in ca il teritori cetant
interessant de Val dal Lât di Cjavaç.
Al
vierç la rieste des ricercjis Enos Costantini cul so contribût
dedicât a “Dalès e Voncèdas, i nons”, o sei ae toponomastiche
dai lûcs e lu fâs cul so stîl verementri baron. Enos cuant che al
scrîf e cuant che al conte ti lasse simpri a bocje vierte,
imbambinît, lis sôs argomentazions a àn la fantasie e la
frescjece dal cjante storiis, cun zontade dut câs une competence de
materie di fati invidie.
Dai
aspiets gjeologjics dal teritori di Dalès al trate invezit Federico
Sgobino. Ancje in chest câs cun notiziis
e
aspiets di grant interès, cu la presince fondamentâl dal lât, des
monts che si alcin sù daûr dal limit naturâl sgjavât dal
Taiament, de presince di riui e di faes di cret diviers che si
incrosis e che si insedin intun incjastri dabon unic.
Di
“Notis su la flore e la vegjetazion dal teritori” al scrîf
Giuliano Mainardis. Ancje achì o cjatìn cjossis une vore
interessantis, des veris raritâts, darest nol podarès jessi
difarent par un teritori che al po gjoldi di un clime dal dut
particolâr, metût cemût al è tra la aree plui interne de mont e
la sô esposizion, viers misdì, su la planure furlane.
Une
cjosse biele la scrivin a cuatri mans Pieri Stefanut e Decio Tomant
(che a son par altri i animadôrs dal “Centri di Documentazion
sul Teritori”) dedicant une ricercje e ilustrazion a “Dalès e
Voncèdis un paîs di arcs, puartons e lozâts”. Si cjate achì
rapresentade la struture des cjasis dal vieri paîs, cun
testemoneancis fotografichis de denant dal taramot. E ven fûr la
presince di un paîs unic, interessant, che al mertave di di sei
salvât e recuperât, come che in part si à podût juste apont fâ.
Inte
tierce part, chê dedicade a “La vite di ogni dì, lenghe e
fevelade”, o vin i saçs di Zuan Cucchiaro (“Vitas di feminas
intai lavôrs di ogni dì”), Pieri Stefanut (“Dalès e la pescje
sul lât”), inmò Pieri Stefanut (“Une tradizion che si rinove:
la fieste dai coscrits di Dalès”) e Ane Rabassi (“Riflessions
sul furlan fevelât a Dalès”).
Da
pît al è stât metût dentri un “Repertori dai nons di lûc
dalessans”, racuelts des fonts orâls, o sei di cemût che ju
clame la int. Cheste part le à curade naturalmentri Enos
Costantini, e e je pardabon cetant interessant. Un lavôr di cheste
sorte al mertarès fat in ducj i paîs dal Friûl, si trate di une
memorie storiche fondamentâl, soredut prime che i anzians nus
lassin e i nons origjinaris dai lûcs a vadin pierdûts par simpri.
(von zercläre)
Il
Premi Leterari S. Simon a Rafaêl Serafini
Codroip
– Il “Premi Leterari S. Simon” di Codroip, il plui innomenât
par chel che al inten la produzion in prose in lenghe furlane, par
cheste 36.esime edizion al è stât vinçût da Rafaêl Serafini,
scritôr gnûf par stîl e pal mût di proponi prose par furlan. Al è
rivât a coinvolzi la zurie cuntune racolte di contis mitologjichis
presentadis sot il titul “Soreli jevât a mont”.
Lis
motivazions di cheste sielte proponudis de zurie, cun a cjâf Carli
Tolazzi, a son ancje tant interessantis: “Si trate di une racolte
organiche e coerent di contis, che e met adun la tradizion japonese
intai siei riclams a un ciert spiritisim e prosis cetant coinvolzìnts
de storie e de culture furlane, imbastint un leam che al po semeâ no
coerent, ma che, al contrari, al fâs vignî fûr un colegament
vivarôs, vêr, particolâr, fra culturis ae aparence une vore
diferentis. La scriture e je frescje e atuâl, l’implant naratîf
origjinâl”.
Serafini
darest nol è gnûf di chest premi, co an passât al jere za stât
segnalât pe opare “Contis di famee”, publicade di resint par
cure de editrice KappaVu.
Al
merte vût ancje iniment che Serafini al è di cetancj cognossût
come “l’ustîr di Contecurte”, la ostarie leterarie presint sul
web. Un blog metût sù par “mantignî vive la nestre lenghe in
maniere moderne che al cjape dentri lis contis – no plui lungjis di
doi mil batudis – dai nestris zovis scritôrs. Une idee dal mai
dismenteât Franco Marchetta, che dal sigûr al jere presint, in
spirt, a Codroip la sere de premiazion. (red.)
SCRITÔRS
E LIBRIS IN MARILENGHE
La
antologjie des poesiis di Galliano Zof
Il
gnûf volum publicât par cure dal “Istitût Tellini”
Za
fa cualchi mês al è jessût de stamparie il penç volum (434
pagjinis) “Il gno
jessi tal mont – Poesiis 1966 / 2009”,
che al cjape dentri dibot dute la produzion poetiche di Galliano Zof,
autôr vignût a mancjâ ai 10 di Avost dal 2012. La antologjie e je
stade publicade dal Istitût “Achil Tellini” di Manzan, cu la
cure di Manuela Quaglia.
“Al
è un timp infinît / che no sai / prime di me. / Al è un timp
infinît / che no sai / dopo di me. / Tal mieç / il gno jessi tal
mont, / fi di un sanc e di une storie, / ma cu la brame / di lâ /
oltri il sanc e la storie / par supâ / il timp infinît / ch’al è
/ prime di me, / ch’al sarà / dopo di me”.
Al scriveve cussì in “Jessi”, une liriche di “Salmodiis”,
une des sôs ultimis racoltis, Galliano Zof, cjapant dentri intai
viers la cussience di jessi fi di une tiere, une storie, un lûc e la
brame, il desideri di lâ oltri, di passâ al di là dal limit just.
Poete
e cjantôr de “contadinance” e dal mont furlan plui sclet, cui
siei valôrs e lis sôs sfumaduris, Galliano si jere sindilât cussì,
in cidin, a 79 agns.
Insegnant
di materiis leterariis prime e po preside, Zof al à lassât une olme
insot tal panorame poetic e culturâl furlan. Nassût tal 1933, a
Sante Marie la Lungje, prin di cuatri fradis, al veve cuistade la
lauree in leterature e filosofie, continuant dut câs cun studis in
psicologjie e grafologjie aplicade al compuartament. Al veve insegnât
intes scuelis mezanis di Cjasteons, Gonars e Palme, par po deventâ
preside inmò a Gonars, Manzan e San Zuan fint ae pension, tal 1997.
Ma
al è soredut pal amôr viers la culture, storie e leterature furlane
che al à di jessi ricuardât, un amôr che lu à puartât a componis
numerosis poesiis, publicadis in diviersis racoltis. Al scomence a
scrivi intai agns ’60 e i siei viers a vegnin fûr tal 1967 intune
racolte antologjiche promovude dal grop leterari “La Cjarande”,
dal cuâl al è stât un dai fondadôrs parie cun Mario Argante e
Domeni Zannier.
“Daspò
une scree leade soredut ai moments lirics, al mont dai afiets, ae
memorie – al ricuarde il professôr Odorì Serena -, intai agns ’70
il regjistri di Zof al cambie e i siei viers a deventin travanâts da
un fuart sens di justizie sociâl che lui al sint che e sedi vignude
a mancjâ a la int dai borcs contadins, esponûts a dituarts e
emargjinazion”. Zof al devente cussì il cjantôr de
“contadinance”, dai puars, dai ultins. Dut chest lu cjatìn
testemoneât in oparis come “Lidrîs di tuessin”, “Pan cence
levan”, “Contadinance”, “De bande dai siôrs”, la racolte
“Flôrs”. E inmò “Spire e muse”, “Timp cence timp”, fint
a “Salmodiis” dal 2002 e a “Cjant forest” dal 2003. Zof al è
ancje autôr dal drame pal teatri “Lune in cercli”, vincidôr di
un dai numerôs premis leteraris de sô cariere.
Tra
i socis fondadôrs dal Istitût pe valorizazion de lenghe e de
culture furlane “Achil Tellini” di Manzan, si è ocupât ancje di
studis di gramatiche e fonologjie furlane e al à publicât, in
colaborazion cun altris scritôrs, ricercjis e studis su lis
tradizions e la culture furlane. In sumis un poete e une figure di
alt profîl, dai mil interès, ma ancje un grant om. “Al jere une
persone vierte, sclete – lu ricuarde cun afiet l’amì Odorì
Serena -, buine di savê scoltâ chei altris, ancje la int umil, chei
metûts de bande, cui cuâi si fermave dispès a fevelâ par cirî di
capî il misteri dal om”. Curiôs come che al sa jessi un
ricercjadôr, une persone crodint. Al saveve ofrî a chei altris il
so confuart e une ligrie mai metude in forsit dal nuie che al fos
volgâr o negatîf.
Inte
sô “Antologjie de Leterature Furlane” Zuanfranc D’Araconco di
chest autôr nus dîs: “ La produzion di Zof, dute in viers e
avonde siore, e je straordenarie tal so jessi native e spontanie
intes primis provis. Ma in fin dai fats e ufrìs lis pagjinis miôr
intes dôs racueltis plui resintis, che a àn ispirazion e formis che
si somein. “De bande dai siôrs” al sune ironic. Zof al è de
bande dai puars; e dai puars lui, di nassite contadine (che si viodi
la “plaquette” che al à metût tal so prin libri), al cognòs
dutis lis soferencis e lis miseriis. Cheste e je une rieste di cuatri
cjants di rivendicazion. Dome che a cjalin indaûr a timps passats. E
leiju al fâs l’efiet di un cjant di riviel, di invocazion, ae
justizie, di invetivis e di maledizions e di sburts a butâ jù un
sisteme che al sprolungje divisions tra parons e siôrs. Chest poete
contadin al à induvinât aromai un modul personâl, e a chel i reste
fedêl. La sô no je poesie dome par se, ma un contribût par chei
altris, che a cjantin lis soferencis antighis e lis sperancis
insiemit cun lui”.
Cemût
che si à vût iniment denant trat, cheste antologjie “omaç” a
Galliano Zof e cjape dentri i tescj poetics in lenghe furlane che a
jerin za stâts publicâts in maniere autonome tra il 1966 e il 2009.
E dal libri “Pan cence levan” (1969) o vin sielzût di publicâ
la poesie che e à par titul “Dies illa”: “Ricuarditi
di me, Signôr, te grande ore / quanche strac pai ains muardûz / ’o
rivarai sul pat de puarte tô... / Ti disarai cul cuarp gno carulât
/ metût in muèl tal laip plui di une volte / a bevi sanc fraidessût
di fueis di vît. / Le’ mans ti viarzarai come dô’alis / aradis
di crituris e di neri / par che tu puedis planc pojâ il to cjâf. /
I pîs ti mostrarai cu le’ cjavilis / ch’e àn fat un sun di
muart dilunc le’ seris. / Ricuarditi di me, Signôr, te grande
ore!”.
La
schede: G. Zof, Il
gno jessi tal mont – Poesiis 1966-2009,
Ed. Istitût “Achil Tellini”, Manzan 2015, pp. 434 .
“Ladins
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